Debat

FØRSTE SLAG ER VUNDET

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Glædeligt, at undervisningsministeriet nu er blevet nødt til at indrømme, at det er fuldstændig frivilligt om lærerne vil læringsmålstyre deres elever. Det var en fejl (find selv på mindre pæne synonymer), når tusinder af lærere og pædagoger på møder og kurser fik at vide, at de SKAL anvende denne rigide testdesignede læringsmetode. Forhåbentlig gløder tastaturerne lige nu i Undervisningsministeriet. Der er så mange formuleringer om læringsmålstyret undervisning på ministeriets hjemmeside om Den nye folkeskole, som nu skal skrives om eller skrottes.

Første slag er vundet, men der er lang vej hjem for metodefriheden i folkeskolen. Der er sprøjtet millioner af kroner i undervisningsmaterialer og kurser, som skal få lærerne til "frivilligt" at læringsmålstyre deres undervisning. Lov 409 er skræddersyet til formålet. Med elendig forberedelsestid til alt for mange timer vil vi, selvom vi hverken synes de er næringsrige eller velsmagende, blive presset til at servere de målstyrede færdigretter. Hvis det sker, vil flere og flere forældre og elever fravælge folkeskolen til fordel for skoler, hvor lærerne ikke er lagt i pædagogisk spændetrøje.

En redningsplan for folkeskolen bør efter min mening have følgende punkter:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- Øjeblikkelig afskaffelse af den ulovlige Lov 409

- Nye arbejdsvilkår og forberedelsestid til lærerne, der muliggør den varierede, virkelighedsnære, anvendelsesorienterede og bevægelsesfremmende undervisning, som er nødvendig, hvis  eleverne skal trives med og få et fagligt udbytte af de meget lange skoledage.

- Fri og åben debat om, hvad der er god undervisning. Kritisk undersøgelse af den digitale undervisnings muligheder, begrænsninger og skadelige effekter. Hvordan gør vi verdens bedste folkeskole endnu bedre?

Jeg har i tre indlæg (især det tredje) givet mine bud på en bedre folkeskole:

https://www.folkeskolen.dk/563374/vejen-til-succes---maalustyrlig-undervisning-1

https://www.folkeskolen.dk/563753/but-why-you-have-got-grundtvig

https://www.folkeskolen.dk/564822/maalustyrlig-undervisning-vi-foeler-derfor-laerer-vi

God sommerferie!