Anmeldelse

Tavse børn

Dæmonen i halsen

Skilt på værelsesdøren: "Hjælp mig med at få mit liv tilbage". Sanne på 16 år lider af selektiv mutisme og oplever tavshedstilbagefald. Denne imponerende bog er den første om lidelsen på dansk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I hjemmet sprudler barnet sprogligt, men på vej ind i skolen eller børnehaven lukker det i som en østers, stivner mimisk og mæler ikke et ord hele dagen til stor frustration for lærer og pædagoger. Kammeraterne finder tit hurtigt ud af det, overtager formidlingsroller og accepterer den tavse tilstedeværelse.

Fakta:

Titel: Tavse børn

Forfatter: Majbritt Augustinus

Pris: 249

Sider: 152

Forlag: Frydenlund

Der er ikke tale om generthed, men om en definerbar psykisk lidelse, som altid har undret forskerne. Hvad foregår der i barnet? Hvorfor talekommunikerende i bestemte scenarier og totalt tavs i andre?

En overset lidelse, som rammer 0,5 til 1 procent af alle børn. Især piger. Lidelsen er optaget på internationale diagnoselister og forbindes med separations- og social angst. Varighed er mindst fire uger. Selektiv mutisme opstår ofte ved skolestart og klinger tit af ved tiårsalderen.

Det er den første bog på dansk om emnet. En imponerende bog, hvor vi introduceres til lidelsen. Hvad er symptomerne? De videnskabelige undersøgelser og behandlingstiltag. Alle erfaringer er, at jo tidligere diagnosen stilles, og der sættes ind med behandling, jo bedre resultater – jo mere forebygges negative langtidsfølgevirkninger.

Centralt er kapitel tre. Jagten på ordene/monsteret i halsen, hvor der omhyggeligt gennemgås fem casehistorier, som spænder fra to til 32 år. Vi kommer helt ind under huden på lidelsen, det gådefulde, og hvorledes det via en massiv tværfaglig terapeutisk indsats, som inddrager forældrene, lykkes at sprognormalisere barnet. Adfærds- og kognitiv terapi, belønningssystemer, familiesamtaler, støttepædagog, legeaftaler og så videre.

Bogen er fint pædagogisk bygget op. Teksten uddybes løbende via illustrative citater og løftes op af ekspertovervejelser fra børnepsykolog og -psykiater. Bogen slutter med linksamlig til relevante organisationer.

Som gammel psykolog fascineres man af lidelsens gådefuldhed. At børn er i stand til at udvise så imponerende kontrol over deres sprogbrug. Man savner faktisk, at lidelsen også bliver belyst fra en psykoanalytisk begrebsramme – overjeg/ego/det ubevidste, forsvarsmekanismer, faser med videre. Flot bog!