Anmeldelse

Børne- og ungegrupper

Bør stå på lærerværelset i flere eksemplarer

God ny bog beskriver arbejdet med udsatte unge i både teori og praksis.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogens forfattere har gennem mange år arbejdet med samtalegrupper med udsatte børn og unge i Norge og Danmark. Om bogens baggrund siger de selv: ”I arbejdet med at formidle vores tilgang til grupperne søgte vi en grundbog, der kunne belyse teori og metoder til gruppeledelse kombineret med praktisk vejledning og refleksioner over erfaringer fra praksis. Vi fandt ikke en sådan bog og valgte derfor at skrive den selv”. Det er der efter min vurdering kommet en god bog ud af.

Fakta:

Titel: Børne- og ungegrupper

Forfatter: Ingelise Nordenhof, Gunnar Eide

Pris: 299

Sider: 233

Forlag: Akademisk Forlag

Bogen henvender sig til folk fra forskellige faggrupper, som typisk er involveret i gruppeledelse med børn og unge, der er udsatte, belastede eller truede i deres livssituation. ”Bogen formidler, hvordan professionelle gennem arbejdet med grupper kan støtte udsatte børn og unge i at finde veje til mestring, når livet bliver svært”. Vejledningen arrangeres som regel af kommuner, regioner eller organisationer.

Første del handler om teori og metode. Her redegør forfatterne for deres inspirationer og væsentlige begreber, som deres erfaringer og praksis bygger på. Et væsentligt grundlag for forfatternes praksis er fortællingen, hvor deltagerne i grupperne gennem deres fortællinger om sig selv skaber nye fortællinger og en ny identitet med nye handlemuligheder i forhold til vanskelige og problematiske situationer. Del et indeholder endvidere et langt og nyttigt kapitel om organisering, indhold og evaluering, en kort beskrivelse af forskellige gruppetyper og en række øvelser til praktisk brug.

Del to består af et fiktivt, men praksisinspireret gruppeforløb opbygget over 13 gruppemøder med tilhørende faglige refleksioner, hvor teori og refleksioner fra bogens første del dukker op som elementer i en mere sammenhængende helhed. Fiktionen er naturligvis et kunstgreb i en faglig formidling, men den giver en god platform for faglig fokusering og fordybelse.

Bogen bør efter min opfattelse findes i op til flere eksemplarer på en skole, både på ledelses- og lærerplan. Ikke fordi alle nu skal være gruppeledere, men fordi alle bør vide noget om de eksisterende muligheder for arbejde med udsatte og belastede børn og deres forældre, og som der kan henvises til.