SPECIALPÆDAGOGIK-NETVÆRKET er for alle, der interesserer og arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov.

I samarbejde med Tidsskriftet Specialpædagogik

(7.889 følger) Se alle medlemmer
Specialundervisning
0   283

Svært ordblinde kæmper med depression, angst og sociale problemer

Mange ordblinde børn har adfærdsmæssige problemer og kæmper med blandt andet depression, angst og sociale problemer. Problemerne kan have mindst lige så stor betydning for børnenes liv som deres ordblindhed, viser norsk forskning.

"Vi kan konstatere, at jo mere alvorlig ordblindhed børn har, desto alvorligere adfærdsmæssige problemer har de også", siger lektor Anne Elizabeth Dahle til det norske nyhedssite forskning.no.

I sin ph.d. ved læsecentret på universitetet i Stavanger har hun undersøgt forholdet mellem ordblindhed og adfærd blandt 70 børn mellem otte og 16 år. Både forældre, lærere og børnene selv rapporterede langt flere tilfælde af fysiske lidelser, depression og opmærksomhedsproblemer end i kontrolgruppen, hvor ingen af ​​børnene havde ordblindhed.
Har tanker om selvmord
De ordblinde børn kæmper med nogle meget alvorlige problemer, som påvirker deres liv.
"Angst og depression kan betyde, at de ikke tør komme i kontakt med andre børn, og det kan begrænse deres sociale liv", siger Anne Elizabeth Dahle.
Ni af de 70 børn med svær dysleksi havde haft selvmordstanker "nogle gange eller ofte", mens et barn reelt havde forsøgt at begå selvmord.
"Det er en realitet for disse børn - så hårdt de har det. Da vi spurgte forældrene om selvmord, var nogle af dem på grådens rand. De er virkelig bange for, at det rent faktisk kan ske", siger Anne Elizabeth Dahle.
Ingen af ​​børnene i kontrolgruppen havde selvmordstanker.
Moderat ordblindhed - moderat problemadfærd
I en tilsvarende undersøgelse blandt 26 børn med moderat ordblindhed fandt lektoren også flere adfærdsmæssige problemer end i kontrolgruppen, men det var både i mindre målestok og mindre alvorlige problemer end hos de svært ordblinde.

Artiklen fortsætter under banneret

De adfærdsmæssige problemer forsvinder ikke, hvis man kun gør noget for at forbedre børnenes læse- og skrivefærdigheder, mener hun.
"Man skal også hjælpe børnene med deres adfærdsmæssige problemer", siger Anne Elizabeth Dahle.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ