Børnenes adfærdsmæssige problemer forsvinder ikke, hvis man kun hjælper dem med deres læse- og skrivevanskeligheder, påpeger Anne Elisabeth Dahle.

Svært ordblinde kæmper med depression, angst og sociale problemer

Mange ordblinde børn har adfærdsmæssige problemer og kæmper med blandt andet depression, angst og sociale problemer. Problemerne kan have mindst lige så stor betydning for børnenes liv som deres ordblindhed, viser norsk forskning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi kan konstatere, at jo mere alvorlig ordblindhed børn har, desto alvorligere adfærdsmæssige problemer har de også", siger lektor Anne Elizabeth Dahle til det norske nyhedssite forskning.no.

I sin ph.d. ved læsecentret på universitetet i Stavanger har hun undersøgt forholdet mellem ordblindhed og adfærd blandt 70 børn mellem otte og 16 år. Både forældre, lærere og børnene selv rapporterede langt flere tilfælde af fysiske lidelser, depression og opmærksomhedsproblemer end i kontrolgruppen, hvor ingen af ​​børnene havde ordblindhed. Har tanker om selvmord De ordblinde børn kæmper med nogle meget alvorlige problemer, som påvirker deres liv. "Angst og depression kan betyde, at de ikke tør komme i kontakt med andre børn, og det kan begrænse deres sociale liv", siger Anne Elizabeth Dahle. Ni af de 70 børn med svær dysleksi havde haft selvmordstanker "nogle gange eller ofte", mens et barn reelt havde forsøgt at begå selvmord. "Det er en realitet for disse børn - så hårdt de har det. Da vi spurgte forældrene om selvmord, var nogle af dem på grådens rand. De er virkelig bange for, at det rent faktisk kan ske", siger Anne Elizabeth Dahle. Ingen af ​​børnene i kontrolgruppen havde selvmordstanker. Moderat ordblindhed - moderat problemadfærd I en tilsvarende undersøgelse blandt 26 børn med moderat ordblindhed fandt lektoren også flere adfærdsmæssige problemer end i kontrolgruppen, men det var både i mindre målestok og mindre alvorlige problemer end hos de svært ordblinde.

De adfærdsmæssige problemer forsvinder ikke, hvis man kun gør noget for at forbedre børnenes læse- og skrivefærdigheder, mener hun. "Man skal også hjælpe børnene med deres adfærdsmæssige problemer", siger Anne Elizabeth Dahle.

Læs mere