Mads Eriksen fra Dansk Industri diskuterer værdien af nationale test versus en evalueringskultur, hvor læreren i højere grad inddrages.

Ideworkshop: Skolereform skal have ny evalueringskultur

Fremtidens skole skal udvikles nedefra, så skoleledere, lærere og elever føler ejerskab undervejs. Med det udgangspunkt diskuterede 25 skolefolk indbudt af Radikales børne- og undervisningsordfører i går en ny og selvkritisk evalueringskultur på skolerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvad nu, hvis vi i stedet for test og afrapportering fokuserede på at arbejde strategisk med at udvikle læringsprocesser på den enkelte skole? - Hvad nu hvis målet var, at alle elever og lærere skal begejstres hver dag?"

Sådan lød spørgsmålet, den radikale børne- og undervisningsordfører Lotte Rod i går stillede 25 fremtrædende skolefolk, da hun mødte dem til to timers workshop på Hellerup Skole. Med udsigten over et vidtstrakt vinterlandskab diskuterede centerledere og forskere på kryds og tværs med skoleledere og lærere. Også Danske Skoleelever og Dansk Industri var med på råd.     

Efter canadisk forbillede

Lars Qvortrup, der er direktør i Laboratoriet for forskningsbaseret Skoleudvikling og Pædagogisk praksis (LSP), udtrykte efter workshoppen særlig begejstring for de canadiske tendenser i Lotte Rods oplæg. 

"I Canada har man på få år opnået et fagligt løft, fordi lærerne har fået ejerskab til det, der sker på skolen. Her er det også en pointe, at lærerne er mere på skolen. Kerneydelsen er fortsat undervisningen, men i Canada møder lærerne som på enhver anden arbejdsplads klokken otte og går hjem ved en fire-fem tiden. Så er der plads til teamsamarbejde og evaluering", siger Lars Qvortrup.

En evalueringskultur, der ifølge Lars Qvortrup godt kunne minde om det, han hører Lotte Rod foreslå som proceskonsulenter. Det være sig lærere, der uddannes til at supervisere hinanden, give og modtage kritik.                

"Hvis vi skal have et kompetenceløft, så skal det helt rigtigt være et fælles projekt. Hellere, at flere lærere uddannes til at supervisere hinanden end, at to frikøbes til efteruddannelse", siger Lars Qvortrup.

Også Mads Eriksen fra Dansk Industri trækker et canadisk eksempel frem. 

"I Canada har man ladet de fremmeste lærere lave et nationalt curriculum, så lærerne i højere grad bruger tid på, hvordan der skal undervises frem for, hvad der skal undervises i", pointerer han.

Og når talen nu er faldet på Canada fremhæver samme Mads Eriksen den canadiske forsker i testsystemer Eunica Jang. I følge hende er de danske nationale test verdens bedste. "Jeg vil gerne stikke lidt til, at Lotte Rod i sit oplæg til i dag giver udtryk for, at vi skal af med test", siger han.  

Ifølge Dansk Industris konsulent er de nationale test et fornuftigt redskab, som flere og flere lærere bruger og har gavn af.    

Elever evaluerer lærere

Workshoppens hovedøvelse gik ud på at lytte til hinanden. To og to blev skolens parter sat sammen, så eksempelvis Vera Rosenbeck fra Danske Skoleelever og Ivar Tønnesen fra Skole og Forældre dannede par. Mens den ene argumenterede for, hvordan man bedst muligt udvikler læringsprocesser ude på skolerne, tog den anden noter på stykker af farvet karton. Hernæst byttede parterne roller.

"Vi elever bliver konstant evalueret. Jeg så gerne, at vi også fik lov at evaluere vores undervisere, så vi kunne fortælle, hvordan deres undervisning bliver modtaget", siger Vera Rosenbeck og glæder sig over, at hendes budskab blev noteret.   

For Lotte Rod var det vigtigt, at alle stemmer blev hørt. Af samme grund var workshoppen også fri fra andre folketingspolitikere end hende selv. 

"Jeg vil tage ideer og inputs fra i dag med, når vi skal drøfte en reform af folkeskolen. At skolen skal udvikles nedefra, og at vi skal gøre mere af det, der virker, ligger også i tråd med Christine Antorinis ny nordisk skole", lovede Lotte Rod.  

Nu ligger bunken af forslag på hendes skrivebord. I løbet af de næste dage samler hun trådene til et idé-katalog til den radikale folketingsgruppe og uddannelsesudvalget, når de kommende forhandlinger om en reform af folkeskolen officielt indledes.

Radikale: Lærere skal skabe skolereform