Anmeldelse

Læsningens psykologi og pædagogik

Læsningens psykologi og pædagogik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 13 år siden var denne forfatters bog om læsning noget af det bedste på det danske marked, når studerende skulle forstå læsningens mysterium.

Fakta:

Titel: Læsningens psykologi og pædagogik

Forfatter: Ingvar Lundberg

ISBN: 9788777067334

Pris: 278 kroner

Sider: 200 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Men siden er der kommet rigtig mange gode bøger om læsning og læseundervisning herhjemme. Og de er blevet bedre: de er skrevet i et præcist og letforståeligt dansk, og de introducerer grundigt begreber, når de gør rede for vigtig teori på området. Og de fleste af dem giver solide og enkle anvisninger på, hvordan læreren i praksis skal gøre, når hun underviser elever.

Blandt mine favoritter er Engens "Lærerens ABC", Jørgen Frosts "Principper for god læseundervisning", Vibeke Boelt og Martin Jørgensens (redaktører) "Læsning - teori og praksis", Bråtens "Læseforståelse", Brudholms "Læseforståelse - hvorfor og hvordan?", Astrid Roes "Læsedidaktik - efter den første læseundervisning", Elbros "Læsning og læseundervisning" og "Læsevanskeligheder". Og Eag V. Hansns spritnye "Læsetrappen".

Bøgerne har enten en solid gennemgang af forskning på området, præsenteret på en præcis og letforståelig måde, eller en sikker og konkret instruktion i, hvordan læreren skal gøre for levere god læseundervisning. Eller en kombination af begge dele.

Lundberg skriver anderledes. Kapitlerne fremstår mest som essays uden tydelig præcision og instruktion. Ofte laver han et bestemt greb, som irriterer mig vældig meget. For eksempel skriver han, at man skal vide, hvad der gør en tekst let at læse. Og henviser så til sin egen (anden) bog om emnet. Vi får altså ikke begreber, som vi selv kan foretage en analyse med. Og det er desværre meget karakteristisk for bogen. Jeg ville have foretrukket, at han meget mere præcist instruerede os i at foretage de analyser. Og meget mere konkret instruerede os i at gennemføre den læseundervisning, han (vel) er fortaler for.

Bogens styrke er det sidste kapitel om dysleksi og læsevanskeligheder. Her pointerer han, at man i forskningen i dag overbetoner kognitive og sproglige problemer og derved overser noget meget væsentligt i indlæringsprocessen - nemlig motivationen. "En vigtig del af det pædagogiske arbejde kommer til at handle om at hjælpe de unge til en mere positiv selvopfattelse og et større kognitivt mod. Desuden bliver det absolut nødvendigt at vække elevernes lyst til læsning. Det er usandsynligt, at man kan klare læseproblemerne, hvis man ikke er meget opmærksom på elevernes motivation".

Det er jeg enig i. Men det ville have været fint ikke at skulle læse en hel bog, men bare en kort artikel, for at blive indviet i det synspunkt.

Powered by Labrador CMS