Anmeldelse

Matematikkassen – Talforståelse

Børnehaveklasse – 1. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aktiviteterne i matematikkassen lægger op til, at eleverne får en grundlæggende talforståelse, og forøger deres paratviden om tallene og deres brug. Børnene skal selv være aktive, og især billedsamtalerne med udgangspunkt i de forskellige overheads skal få børnene til at undre sig og derefter stille spørgsmål ud fra en matematisk tankegang. I det hele taget lægger materialet vægt på, at børnene skal lære at tænke matematisk og bruge de rigtige matematiske betegnelser.

Udgangspunktet er arbejdet med tallene fra nul til tyve, og børnene kan enkeltvis eller i små grupper arbejde med kassens forskellige tal- og ternkort. Via forskellige lege og aktiviteter gøres børnene derefter fortrolige med tallene fra nul til hundrede og tierovergange. Desuden er der gode ideer til kort- og terningespil.

En rigtig god ide er talviften, som sikrer, at alle børn hele tiden er aktive, også de usikre, der ikke har tid eller selvtillid nok til at markere, før de hurtigste allerede har svaret på spørgsmålet.

I lærervejledningen findes også sider med oplæg til en orienterende og evaluerende samtale, hvor læreren kan få indsigt i, hvilken talviden det enkelte barn har samlet sig.

»Matematikkassen Talforståelse« er et materiale, der kan bruges af alle klasser, da det er helt uafhængigt af andre matematiksystemer. En god måde at begynde talforståelsen på.