Debat

Debat: Drop terperiet og gør tysk til et middel i stedet for et mål

I et større perspektiv burde det være let at forstå, hvorfor eleverne i grundskolen skal lære tysk. Men uanset hvor god grunden end må være, garanterer det ikke elevernes interesse for faget. Især ikke hvis tyskundervisningen lever op til fordommene ved at lægge al vægt på grammatik, gloser og gabestok. Går undervisningen derimod en projektorienteret vej med udgangspunkt i elevernes egne interesser, får sproget relevans og bliver anderledes interessant.

Publiceret Senest opdateret

Indrømmet, det kan være op ad bakke at motivere danske grundskoleelever til at lære tysk. Undervisningen slæber mange steder rundt på et skidt ry for at være kedelig og baseret på bedagede grundsystemer med rødder i fortidige undervisningsformer.

Heldigvis får stadig flere tysklærere øjnene op for fordelene ved at tage en mere tidssvarende og projektorienteret tilgang til tyskundervisningen. De tager ikke det traditionelle afsæt i tidligere tysk terperi, men formår at inddrage den del af nutidig tysk kultur, som har elevernes aktuelle interesse. Og dermed bliver det lettere for dem at fange elevernes opmærksomhed og øge lysten til at lære sproget.

Udgangspunkt i dét, der allerede interesserer

Fra min tid som gymnasielærer husker jeg, hvor populært spansk pludselig blev, da Netflix lancerede hit-serien Narcos samtidig med, at Justin Bieber oversvømmede alverdens radioer med Despacito. Det viser tydeligt, at knyttes et sprog til noget, der umiddelbart interesserer eleverne, så er de på. Nu er det imidlertid nok for optimistisk at håbe, at Justin Bieber begynder at synge på tysk, men så må vi skabe vores egen aktualitet for at fange elevernes interesse. For eksempel ved at tage fat i konkrete danske personer, som vi er stolte af, og som gør sig i Tyskland. Og her er der faktisk et bredt felt at dykke ned i. Du kender sikkert de stærke danske islæt i tysk elitefodbold og -håndbold, som du kan tage udgangspunkt i. Men vidste du også, at Tyskland er et af verdens største centre for e-sport, og at det ofte er på de tyske scener, at de populære danske e-sportshold fejrer deres triumfer? Det udgangspunkt kunne nok fange mangen en elev med hang til computerspil.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Du er nok også bekendt med, at den tyske filmbranche udsender en stadig strøm nye film- og serieperler - i øvrigt ofte med førende danske skuespillere som Trine Dyrholm, Dar Salim og Thure Lindhardt på rollelisten. Men vidste du også, at danske musikere som Medina, Trentemøller og Lukas Graham har stor succes syd for grænsen? Det kan også være et godt udgangspunkt til at fange elevernes opmærksomhed i tyskundervisningen. E-sport, musik og tv-serier er på linje med for eksempel mode og miljøpolitik (eller hvad der nu er aktuelt for eleverne i din klasse) gode emner at tage fat på, når du vil øge elevernes lyst til at lære tysk. Der findes et hav af interessante tyske youtubere og influencere og stærke politiske stemmer og spændende e-handelsplatforme, som enhver tysktalende vil få en fest ud af at besøge.

Tal og skriv – og det behøver ikke være fejlfrit

Og husk, at ingen skal ikke kunne tale et sprog perfekt for at kunne kommunikere. Heller ikke tysk. Brug de ovennævnte interessefelter til at få eleverne til at kaste sig ud i at prøve sproget. For eksempel kan de via sociale medier som YouTube og Instagram ret hurtigt komme i kontakt med tysktalende med samme interesser som dem selv – ja, faktisk også direkte med stjernerne og eksperterne. Det er sjovt at få hurtige svar fra idolerne på de spørgsmål, man har skrevet i timerne. Selvfølgelig er tysk stadig et sprog med mange ord og regler og kasus, som skal læres. Ligesom det er tilfældet med alle andre sprog. Og elevernelever da også fint med at terpe lidt remser og grammatik, når de har forstået, at tysk er en direkte vej for dem til at blive klogere på det, der virkelig interesserer dem.

Kort sagt: Der eksisterer fine indgange for tysklærere, som gerne vil øge sine elevers motivation for at lære tysk. Og med en projektorienteret tilgang øges mulighederne for at nå ind til eleverne. Fordi de oplever at kendskab til det tyske sprog bliver det et middel (nemlig til at blive klogere på det, der i forvejen fanger dem) frem for et mål i sig selv.

Og så tør jeg godt vove den påstand, at faget hurtigere end vi kan forestille os vil bryde fri af gamle fordomme og normer og etablere sig som et af grundskolens mest populære fag.