Anmeldelse

Specialundervisning

Sprybemus 3

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sprog, rytme, bevægelse og musik

Af Lis Bonde Rolsted og Niels Bo Westergård

169 sider, 149 kroner

Reva Esbjerg, telefon 7545 1866

Navnet 'Sprybemus' er dannet ud fra de første bogstaver i ordene sprog, rytme, bevægelse og musik. Disse elementer indgår alle i en undervisningsform, der er blevet udviklet på specialskolen på Bankagerskolen i Horsens. Undervisningsformen er tidligere beskrevet i to rapporter og i en video, der også hedder 'Sprybemus'.

Undervisningen bygger på Howard Gardners teori om de mange intelligenser. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne får mulighed for at udvikle flest mulige af disse intelligensområder.

De første halvtreds sider i bogen beskriver teorierne. Den teoretiske gennemgang er forholdsvis kortfattet. Sproget er letforståeligt.

Den praktiske del indeholder sange og aktivitetsbeskrivelser. Brugen af musikken er inspireret af en musikpædagogisk bevægelse kaldet 'Rytmisk-Musikalsk Opdragelse', hvor musik og bevægelse knyttes sammen og understøtter hinanden. Der følger noder med becifringer med til sangene.

Aktiviteterne er illustreret med fotografier fra undervisningssituationer. Gengivelsen af disse fotografier kunne have været bedre rent teknisk. Flere er uskarpe og underbelyste. På den anden side giver de dog en ide om, hvordan selve undervisningen kan gennemføres.

Ved hver aktivitet beskrives, hvilke intelligenser der tages i brug. Bogen lægger op til, at den enkelte lærer videreudvikler sin undervisning inspireret af de beskrevne forløb. Det er ikke en undervisning, der skal kopieres direkte, men en inspirationskilde for den enkelte underviser.

Eleverne på specialskolen har generelle indlæringsvanskeligheder. De har specielt problemer med koncentration, hukommelse og opmærksomhed. Netop denne elevgruppe har særligt behov for, at så mange indlæringskanaler som muligt tages i brug.

Materialet anbefales til lærere på specialskoler.

Tove Kettner Heiberg