”Aftalen er således ikke korrekt på dette punkt, hvilket beror på en beklagelig fejl”, lyder det fra Merete Riisager om, at der i sidste års aftaletekst til gymnasiereformen står, at der arbejdes på at gøre spansk til 2. fremmedsprog i folkeskolen.

Forlænget frist til tre-årigt forsøg med spansk

Et forsøg vil lade skolerne udbyde spansk som et treårigt valgfag. Oprindeligt var deadline for tilmelding 8. juni, men den er blevet forlænget til næste fredag. Spansklærerforeningen kalder forsøget for et løftebrud.

Publiceret

Fakta om forsøget

Forsøget løber fra august 2017 til og med 2021. Der vilderfor også være mulighed for at tilmelde sig forsøget i 2018.Forsøget bliver evalueret løbende samt ved forsøgets afslutning i2021.

- Anette Søndergaard Gregersen, lektor, ph.d.Professionshøjskolen UCC (formand)

- Susana Silvia Fernandez, lektor i spansk, AarhusUniversitet

- Rikke Engbo Andersen, folkeskolelærer

- Hanne Dammand Nielsen, gymnasielærer, VirumGymnasium. 

Tilmelding til forsøget skal ske til: 

sabine.gadeberg.larsen@stukuvm.dk 

Kilde: Undervisningsministeriet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"No hablo español".

Har man som elev været på ferie i Spanien, er ovenstående måske en af de få sætninger, som man har lært. For meget mere spansk kan man næppe forvente af eleverne i folkeskolen.

I dag er det nemlig kun muligt for skolerne at tilbyde spansk som 3. fremmedsprog som et ét-årigt valgfag.

Det har fået undervisningsminister Merete Riisager til at igangsætte et forsøg, der fra næste skoleår skal give eleverne mulighed for at vælge spansk som et tre-årigt valgfag som supplement til skolens 1. fremmedsprog engelsk og et af de to 2.-fremmedsprog tysk og fransk.

Oprindeligt havde ministeriet sat torsdag den 8. juni som sidste tilmeldingsfrist for at søge om deltagelse i forsøget. Men siden har ministeriet forlænget søgeperioden til at gælde indtil næste fredag, den 30. juni.

Til forsøget har ministeren nedsat en gruppe bestående af fire personer, som skal stå for at lave læseplan og vejledning til det treårige valg.

Aftaletekst gjorde spansk til kommende 2. fremmedsprog

I forsøget fortsætter spansk som tredje fremmedsprog. Men det forstår Spansklærerforeningen ikke. De henviser til, at der i aftaleteksten for sidste års gymnasiereform står, at "spansk er under etablering som 2. fremmedsprog i folkeskolen".

Men det er en fejl, har ministeren efterfølgende måttet medgive foreningen i to svar. Senest onsdag, hvor ministeren skrev, at der på aftaletidspunktet for gymnasiereformen ikke var planer om at gøre spansk til 2. fremmedsprog i folkeskolen.

"Aftalen er således ikke korrekt på dette punkt, hvilket beror på en beklagelig fejl", lød det fra Merete Riisager i et svar i Folketinget.

Spansklærerforening: Løftebrud!

Det var en gentagelse af det svar, som Spansklærerforeningen havde fået tilbage i starten af maj. Og det fik i søndags bestyrelsesmedlem i foreningen Helene Caprani til at kalde ministerens svar for et klokkeklart løftebrud i et debatindlæg på jp.dk.

"Det er selvklart et løftebrud, at ministeren på den måde tillader sig at erklære en vigtig del af aftaleteksten for en fejl", skrev hun.

Til gymnasieskolen.dk har formanden foreningen Irma Kobæk også tilligere givet udtryk for, at foreningen føler sig "snydt og løbet over ende".

Minister: Forsøg skal give grundlag for spansk i folkeskolen

I sit skriftlige svar fra 5. maj skriver Merete Riisager, at det nye forsøg skal "understøtte, at flere skoler udbyder spansk", og "at der opbygges et grundlag for rekruttering af lærere, der kan undervise i spansk".

"Et forsøg vil følgelig blive evalueret, og på den baggrund vil man kunne se på, om spansk kan indgå som 2. fremmedsprog i folkeskolen", lyder det fra ministeren.

For de skoler, som ender med at deltage i ministerens forsøg, vil der ifølge ministeriet samtidig lægge inspirationsmateriale på EMU'en, som kan være en hjælp til planlægning og tilrettelæggelsen af spanskundervisningen. Skolerne får desuden mulighed for at deltage i en årlig temadag, der byder på faglig inspiration og mulighed for videndeling og networking blandt de lærere, som underviser i spansk. 

 

Læs mere

Bestyrelsesmedlem Helene Caprani indlæg påjp.dk

Ministerens svar 5. maj

Ministerens svar 21. juni

Læs om ministerens forsøg her