Skoler mangler faste regler for straf
60 procent af landets skoler har ikke en fast procedure for, hvordan en elev, der ikke laver lektier eller kommer for sent, skal straffes, viser en rundspørge. Undervisningsministeren opfordrede ellers i efteråret skolerne til at lave klare regler.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolernes mest brugte sanktioner over for elever er at kontakte forældrene, sende eleven op på skolelederens kontor eller at sende eleven hjem i en kortere periode, viser 24timers rundspørge til 1.845 skoler, hvoraf 709 har svaret. Skolerne er blevet bedt om at fortælle, om de har faste sanktioner over for elever, der bryder ordensreglementet, og hvad der skal til for at blive bortvist. Bortvisning sker typisk på grund af vold, brug af stoffer, grov mobning eller uacceptabel opførsel over for en lærer.
Erik Sigsgaard, som forsker i disciplin og adfærdsforkning ved Center for Institutionsforskning, mener dog ikke, at straf virker på eleverne.
"Straf og skæld ud i offentlighed kan ødelægge elevernes selvværd. Især hvis den opleves som uretfærdig. Samtidig påvirker tonen også undervisningen for de andre børn i klassen," siger han til 24timer. Han mener, at det fungerer bedre, at finde ud af, hvorfor eleverne ikke opfører sig ordentligt.