Anmeldelse
Psykologi
Dit barns følelsesmæssige intelligens
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af John Gottman
256 sider, 248 kroner
Gyldendal
Forordet er skrevet af Daniel Goleman, som er forfatter til den meget omtalte 'Følelsernes intelligens', og bogen ligger helt på linje med de tanker i tiden, der gør op med den ensidige vægt på intellektuelle færdigheder og rationel tankegang og fremhæver de positive træk, som en følelsesmæssig intelligens kan føre til: større selvværd, bedre fysisk helbred, sundere relationer til andre og bedre resultater i skolen.
Bag bogens resultater ligger et omfattende forskningsarbejde med interview, observationer i hjemmene og i laboratorier af 56 familier med børn i alderen fire-fem år. I laboratorierne kunne man måle deltagernes puls, åndedræt, blodtryk, muskelaktivitet og sved i hænderne, og argumentet er, at disse målinger er objektive og bidrager med en høj validitet som supplement til de observationer, som blev foretaget gennem one way screens.
Hovedformålet er at lære forældre at blive opmærksomme på børns følelser og opfatte følelser som en anledning til fortrolighed og vejledning. Dernæst at lytte med indføling og anerkendelse af barnets følelser. At hjælpe barnet til at give følelserne ord og endelig at sætte grænser og samtidig lære barnet problemløsning. Oversættelsen bruger ordet følelsestræning, men heri ligger ikke, at det kan skemalægges som sportsaktiviteter eller fag i skolen. Følelsestræning skal foregå, når der opstår en naturlig situation i dagligdagen, og bogen er fyldt med gode eksempler på, hvordan samtaler skal føres og ikke føres for at opnå en tættere tilknytning mellem forældre og børn. Der er også en test bestående af 81 udsagn, som skal besvares med sandt eller falsk. Derefter kan man få en pejling af, om man har en affærdigende, en misbilligende, en laissez faire eller en følelsestrænende forældrestil.
Forskerholdets erfaringer er i god overensstemmelse med de anbefalinger, som for eksempel fremføres i Jesper Juuls bøger. Forfatteren gentager, at det ikke er forældrenes konflikter i sig selv, der er skadelige for børnene, men den måde, forældrene behandler konflikterne på. Børnenes følelsesmæssige sundhed determineres af kvaliteten af forældrenes nære følelsesreaktioner. Så enkelt og så svært er det. Men en af de mere opløftende pointer er, at det gælder for både gifte og skilte forældre, hvis forældrene kan undgå 'De fire ryttere fra Johannes' Åbenbaring': kritik, foragt, forsvar og barrikadering.
De mange råd og eksempler er inddelt i alderstrin, så man også kan bruge bogen som en slags håndbog, alt efter om man er forælder (eller lærer) for mindre børn eller teenagere.
Selv om bogen primært henvender sig til forældre, er der mange råd og eksempler, som kan overføres direkte til skolesituationer og hverdagskonflikter i skolen. Om man så kan tage ved lære og omsætte anbefalingerne til praksis, afhænger af vilje og insats, men formodentlig også af egen barndom og opdragelse.
Ole-Peter Petersen