Anmeldelse

Lektionsstudier i skolen

Lektionsstudier som metode ved faglig udvikling

Koncentrerede kollegiale studier af udvalgte lektioner med mange eksempler fra matematikundervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen som helhed er en præsentation og en varm anbefaling af brug af lektionsstudier i skolen. Lektionsstudier er ifølge forfatteren ikke en særlig kendt metode i Danmark, men bedre kendt andre steder, herunder i Japan. Forfatteren inddrager derfor ud over danske erfaringer også japanske erfaringer.

Fakta:

Titel: Lektionsstudier i skolen

Forfatter: Arne Mogensen

Pris: 335

Sider: 215

Forlag: Dafolo

Forfatteren definerer lektionsstudier således: ”... en professionel proces, hvor lærere systematisk undersøger egen praksis. Formålet er at gøre deres undervisning endnu mere effektiv, og det centrale i lektionsstudier er en gruppe læreres samarbejde om et lille antal såkaldte studielektioner for en eller flere klasser”. Metoden kan bruges i forbindelse med læreres undervisning af elever, læreres samarbejde, for eksempel i fagteam, i læreruddannelsens praktikfag og i lærerefteruddannelse.

Bogen falder i grove træk i tre dele, i alt 15 kapitler, som kan bruges på kryds og tværs og ikke i en bestemt rækkefølge. Det gør bogen nyttig for forskellige målgrupper med forskellige hensigter. Den er tænkt til brug ved kollegial, faglig sparring gennem fælles studier. Hovedfaserne er planlægning af lektionen, gennemførelse af lektionen med observation og diskussion, refleksion og eventuelt revision til ny brug.

Bogen er på omgangshøjde med læseplansudviklingen i Danmark med Fælles Mål og bestræbelser for at udvikle ”høj” faglighed i undervisningen med udgangspunkt i begreberne mål og faglige pointer. Det er helt overvejende faget matematik, der kommer i fokus, men andre fag er dog medtaget. Dette skal ses i sammenhæng med, at det er i dette fag, forfatteren har hovedparten af sine erfaringer.

Ud over forfatterens egne erfaringer bygger bogen på dansk og international forskning, herunder forfatterens egen. Alt dette prøver forfatteren at få med i del 1. Del 2 rummer en beskrivelse af eksempler på lektionsstudier fra Japan og Danmark. Den sidste del indeholder en instruktiv fremstilling af metoden og metodens arbejdsfaser, som mange måske vil have fornøjelse af at læse først. Denne del af fremstillingen kan også være nyttig at læse for folk, der ud fra andre synsvinkler end lektionsstudiemetoden ønsker at arbejde med konkret faglig udvikling.