Anmeldelse
Hverdagen med Aspergers syndrom
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Denne håndbog er den tredje af H.W. Gade.
Jeg har for henholdsvis to og et år siden anmeldt de to foregående om hverdagen med et Damp-barn og hverdagen med Tourettes syndrom.
Jeg var i begge anmeldelser overordentlig positiv med hensyn til både de informative afsnit og de tydelige praktiske anvisninger.
Forfatteren har selv et Damp-barn og skriver i forordet, at uden viden kan man ikke lære at elske sit handicappede barn. Det vigtigste redskab til at lære sit handicappede barn (og sig selv) at kende indefra er viden. Det giver bogen på samme indfølte og direkte måde som i de foregående bøger. Indledningsvis gennemgås, hvad Aspergers syndrom er, hvordan det diagnosticeres, og hvordan det relaterer sig til Tourettes syndrom, Damp, autisme og retardering. Mange børn med Aspergers syndrom har også Damp, Tourette og måske OCD eller epilepsi som følgesygdomme, og de dermed forbundne vanskeligheder med at stille og adskille de forskellige diagnoser diskuteres.
Et særligt afsnit er forbeholdt en beskrivelse af et livsforløb med Aspergers syndrom. Dernæst følger et overordentligt instruktivt kapitel, der beskriver, hvordan man i børnehave, skole og hjem kan støtte barnet med Aspergers syndrom.
Afsnittet munder ud i de tolv vigtigste regler, som er klare og enkle, men nok så krævende at overholde for såvel professionelle som forældre.
Og som i de andre bøger er der henvisninger til foreninger, websider, oplysninger om medicinering og et fyldigt stikordsregister.
Anbefales til alle skolepsykologer og specialpædagoger.