Anmeldelse
Pædagogik, Psykologi
Menneskesyn i teorier om mennesket
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Yngve Hammerlin og Egil Larsen
Oversat fra norsk af Helga Poder
287 sider, 295 kroner
Klim
Bogen henvender sig til professionelle undervisere, behandlere med videre som en opfordring til refleksion over menneskesynet bag den professionelles egen brug af teorier og metoder i praksis. Menneskesyn omfatter både forklaringer på menneskets væsen og værdinormer og værdier bag teorier og handlinger. I bogens første del opbygges begreber, modeller og synsvinkler, som gør det muligt at arbejde mere dybtgående og systematisk med menneskesyn. Begreberne og synsvinklerne anvendes derefter i analyser af udvalgte teorier inden for pædagogik, psykologi og sociologi. Forfatterne går på jagt efter reduktionismer, hvor ensidige og forenklede forklaringer lægges til grund, for eksempel biologismer, psykologismer og sociologismer. De gør sig til fortalere for mere komplekse forklaringsmønstre, hvor forklaringer på individ-, gruppe- og samfundsniveau indgår i et indre vekselvirkningsforhold.
Bogen præsenterer et omfattende univers, hvorfor mange teorier behandles kort og summarisk, men uden at bogens røde tråde forsvinder, og uden at det frigørende perspektiv, som forfatterne anlægger, går tabt. Bogen er ikke usvær at gå til. Den kan karakteriseres som en studiebog med en klar og systematisk opbygning, og som det kan være udbytterigt at stifte bekendtskab med.
Hans Jørgen Kristensen