Pædagoger og lærere: Der skal være forskel på skole og sfo
Hvis der skal være en national plan for, hvad børn skal lære i sfo-tiden, skal den også sikre, at der forbliver en klar forskel mellem skole og sfo, så sfo-tiden fortsat er et frirum for børnene, siger både pædagoger og lærere i en ny Eva-rapport.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringen har planer om en national indholdsbeskrivelse for skolefritidsordningerne. Lidt flere end halvdelen af pædagogerne og sfo-lederne i den nye rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut mener, at pædagogiske læreplaner i sfo er en god ide. Det er udviklingen af børnenes sociale kompetencer, som pædagogerne ser som det absolut vigtigste indhold, hvis der skal skrives pædagogiske læreplaner. Dernæst kommer udvikling af personlige og følelsesmæssige kompetencer og på tredjepladsen leg og bevægelse. Udvikling af børnenes faglige, sproglige og kulturelle/kreative komptencer har lavere prioritet.
Rapporten konkluderer, at índførelsen af pædagogiske læreplaner ville kunne bidrage til større viden og forståelse af hvad sfo betyder for skolebørns trivsel og udvikling. I skole-hjem-samarbejdet kan man drage nytte af pædagogernes hyppigere og direkte kontakt til forældrene, og i undervisningen kan man trække på pædagogernes sans for de sociale aspekter og deres kompetencer til at tilføre undervisningen aspekter af leg og læring. Men der er stor forskel på, hvordan mulighederne bliver udnyttet, blandt andet fordi der hverken i folkeskoleloven eller på kommunalt niveau hidtil har været ret meget fokus på, hvad skolefritidsordningen skal indeholde.