I en tid hvor lærere i højere og højere grad bliver
specialister på et afgrænset alderstrin, kan Tidlig algebra af Thomas
Kaas være med til at sætte lys på vigtigheden af en sammenhæng i
matematikundervisningens kompetenceområder gennem hele grundforløbet. Alle
skolens matematiklærere er nødt til at kende og forholde sig til hele det
forløb, elever møder gennem grundskolen. Bogen har - som titlen tydeligt
fortæller - fokus på at starte tidligt med undervisningen i algebra.
Annonce:
Forfatteren har i samarbejde med en lærer beskrevet nogle
virkelig gode eksempler på, hvordan arbejdet med tidlig algebra kan gribes an.
Netop de fine eksempler på dialoger, viser hvor vigtigt det er, at vi lærer
vores elever at kommunikere omkring matematik, frem for at de tavst og
resultatorienterede udfylder kulørte kasser i matematikbogen.
Bogen er inddelt i tre dele. De handler om hvad, hvorfor og
ikke mindst hvordan man arbejder med algebra fra de første matematiktimer. I
første del udfoldes hvordan undervisningen i tidlig algebra kan se ud. Det
beskrives grundigt hvordan, og læseren bliver fulgt på vej ved hjælp af
eksempler. Til sidst behandles “den røde tråd” i algebra undervisningen gennem
hele grundskoleforløbet. Anden del omhandler begrundelser for, at alle elever
bør møde algebra tidligt i skoleforløbet og et historisk blik på algebra i
undervisningen.
Den tredje del omfatter den største del af bogen. Denne del er
den eksemplariske, hvor der arbejdes med praksisnære opgaver. Med nænsom
hensyntagen til elevernes erfaringsverden og kognitive udvikling, præsenteres
en række forslag til, hvordan undervisningen kan gribes an.
Efter gennemlæsning af bogen, har man fået redskaber til at
genkende og udvikle problemstillinger ind i den algebraiske tankegang, hvor der
opdages systemer, hvor man begrunder sine opdagelser og hvor der laves en
generalisering. Har man stadig brug for inspiration, er der på bogens sidste
sider oplistet en række forslag til problemstillinger, der kan danne grundlag
for lektioner med fokus på algebraisk tænkning. Med de mange færdigheds- og
vidensmål der er, kan det være svært at fortætte sin undervisning yderligere
for at kaste mere lys over endnu et indsatsområde, uden man går på kompromis
med tiden til fordybelse. Men anvendt med omtanke, får man med bogen en
håndsrækning til at indtænke algebra som en naturlig del af den daglige
undervisning.
Annonce:
Bogen kan læses som forskningsbaseret baggrundslitteratur
eller man kan springe direkte til tredje del med undervisningseksempler og
anvende dem i egen praksis. Lige meget hvilken tilgang man har, vil man blive
beriget. Budskabet om at lade eleverne opdage, begrunde og beskrive det
generelle er gennemgående i alle bogens dele.
Tidlig algebra af Thomas Kaas har sin plads på
lærerbiblioteket, ikke mindst i kraft af de mange gode eksempler, man nemt kan
overføre til egen praksis.