Debat
13-skalaen bør genoptages.
13-skalaen er logisk opbygget
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvorfor mener jeg det? Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at 13-skalaen er logisk opbygget. I skalaen er der 10 trin, som fordeler sig således:
Karakteren 13 kan anvendes ved 'en usædvanlig selvstændig og udmærket præstation.'
De andre 9 trin er inddelt i 3 hovedgrupper, som hver især indeholder 3 undergrupper. Der er således tale om
en øvre hovedgruppe med karaktererne 11-10-9
en mellem hovedgruppe med karaktererne 8-7-6 og
en nedre hovedgruppe med karaktererne 5-03-00.
Ved denne opdeling kan læreren på en mere retfærdig måde give en elev den rigtige karakter ved først at vælge en hovedgruppe og dernæst placere elevens præstation inden for en af undergrupperne i en hovedgruppe.
Der er således tænkt grundigt over opbygningen af 13-skalaen, og den er dermed en god hjælp for læreren, når en elevpræstation skal bedømmes retfærdigt. Derfor bør regeringen genindføre 13-skalaen.
7-skalaen burde aldrig have været indført, den er ulogisk opbygget og har medført, at der er givet alt for mange 12-taller.
Annie Vildung Bauch
cand.pæd.psyk.