"iPad-elever klarer sig dårligere end deres kammerater", lød det i DR i denne uge, men forsker og læringskonsulent mener, at den konklusion bør nuanceres.

Pisa: Adgang til tablets gør ikke nødvendigvis elever dårligere

Elever der har adgang til tablets får dårligere matematikscore end elever, der ikke har adgang til tablets, viser Pisa. Men undersøgelsen siger intet om årsag- og virkningsammenhæng, lyder det fra forsker.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

15-årige elever, der har adgang til tablets scorer i gennemsnit lavere point i matematik end elever, der ikke har adgang til tablets. Det viser den nyeste Pisa-undersøgelse af 15-årige fra 2012. DR bragte i denne uge en artikel om, at elever med adgang til iPad i skolen og hjemme scorede ringere i Pisas matematiktest end kammeraterne, der ikke har adgang iPad. 

Men man skal passe på med at trække resultaterne så hårdt op, lyder det fra Vibeke Tornhøj Christensen, som er forsker på Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. Hun har analyseret de danske data. Hun oplyser, at tallene er signifikante, men at der blot er tale om en statistisk sammenhæng, som ikke siger noget om årsag og virkning. Det at have adgang til en tablet, kan betragtes som en indikator på, hvad der prioriteres i hjemmet, men siger ikke direkte noget om betydningen for elevers faglige niveau.

Dansk matematik-fald ikke statistisk signifikant

 

Mange har adgang til iPad

I Pisa oplyser over 30 procent af de danske elever, at de har adgang til en tablet i skolen. Undersøgelsen er foretaget i foråret 2012.

"Det lyder af meget", siger it-didaktisk konsulent på UCC's Center for Undervisningsmidler Kasper Koed.

Han vil dog ikke afvise, at tallene passer, da der mange steder er indkøbt tablets, som kan lånes på Pædagogisk Center, i indskolingen eller på specialcentre, som typisk er de steder skoler indfaser tablets, hvis en skole eller kommune ikke køber til alle elever. 

iPads hjælper inklusion - dog problematisk på specialskoler

 

Kasper Koed mener, at tallene kan dække over, at mange elever tager egne iPads med og bruger dem i skolen.

Tal siger intet om læringsmiljø

"Men tallene siger intet om det pædagogiske læringsmiljø. Det kræver meget nuancering at skære den så hårdt", siger Kasper Koed.  

Han fortæller, at der er mange udfordringer i forbindelse med implementeringen af tablets i skolen.

"Mange har lavet en quick-fix model og kaster sig hovedkulds ud i store indkøb af eksempelvis iPads, men det kræver en pædagogisk iscenesættelse at kunne mestre de her ting", siger Kasper Koed.

"Især matematiklærerne har været tøvende over for iPads. Mange af de programmer og læremidler, de bruger i matematik, kan simpelthen ikke afvikles på en iPad".

Kasper Koed anbefaler, at man foruden iPads, holder fast i de eksisterende bærbare eller stationære arbejdsstationer på skolen til de mere komplekse arbejdsprocesser.

Sorø kører uden tøven videre med iPads

I Sorø tager man ikke debatten om iPad og matematikresultater i Pisa så alvorligt. I foråret fik alle elever, lærere og pædagogiske medarbejdere iPads som del i et større læringsprojekt. 

 

Læs mere

DR-nyheder:Pisa:"iPad-elever klarer sig dårligere end deres kammerater