Hurtig reaktion på mistrivsel skal hindre skoleskyderier
Skoleledere og lærere skal reagere på tegn på mistrivsel hos eleverne og sætte ind med en indsats over for eleverne samt kontakte de relevante myndigheder. En ny vejledning skal guide skolerne i at forebygge skoleskyderier og i kriseberedskab.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var de tragiske skoleskyderier i blandt andet USA og Finland, som fik Undervisningsministeriet til i februar at sammensætte to arbejdsgrupper, som har givet en række anbefalinger. Det er dem, der nu er blevet til en vejledning.
"Med denne vejledning sætter vi ord på de handlinger, som mange allerede udfører, når de står over for en ulykke eller risikopræget situation. Nu er der noget konkret at forholde sig til", siger undervisningsminister Bertel Haarder.
Vejledningen handler både om det konkrete kriseberedskab og om forebyggelse, dvs. hvordan man sikrer et godt og sundt undervisningsmiljø og hvordan, man identificerer en elev i krise. I vejledningen finder man en oversigt over de tegn, man skal reagere på i undervisningsmiljøet - for eksempel uforløste konflitker, fravær manglende respekt. Og en oversigt over tegn hos den enkelte elev - social udstødelse, selvmordsforsøg, had-ytringer samt interesse for våben, militæruniformer eller måske ligefrem en glorificering af de mennesker, som har begået skoleskyderier i udlandet.
"Såfremt en elev, studerende eller underviser får kendskab til oplysninger, der tyder på, at eleven eller den studerende er i alvorlige problemer eller udgør en potentiel sikkerhedstrussel, skal ledelsen eller relevante fagpersoner og myndigheder straks kontaktes med henblik på at få afdækket den pågældendes behov for professionel hjælp", hedder det blandt andet i vejledningen, som kan hentes via linket til højre.