Anmeldelse
I lære som herremand og frue
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Venligh och kierligh helsen altidh for skreffvet met vor herre. Kiere frw Soffie, synderligh godhe ven, taker jeg ether ganske kierligh och gierne for møghed stor dydh ogh velgierninge . . .'.
Sådan skrev skolemester Mette Ovesdatter til fru Sofie Krummedige den 1. august 1529. Dette er blot et eksempel på de mange originalfragmenter, som man møder i 'I lære som herremand og frue' (teksten er i bogen også gengivet på moderne dansk).
Det hele er fortalt med den særlige jordbundethed, der kendetegner Rikke Agnete Olsens bøger. Der drages flittigt paralleller til det liv, som en moderne dansk familie lever. Og mange fakta er sat i relation til ting, som vi alle kender. Eksempelvis bliver kongerækken pludselig til et spørgsmål om dronning Margrethes meget dybe rødder.
I bogen er der masser af gode ideer til at arbejde med emnet middelalderen. Der er opskrifter på bygning af huse, hvordan man blander blæk, syr sko og en masse andre, spændende ting. Samtidig er bogen krydret med åbne opgaver, der pirrer elevernes intelligens, viden og kreativitet.
I lære som herremand og frue er rigt illustreret med afbildning af genstande fra middelalderen, affotograferinger og tegninger.
I Danmarks middelalder spillede herremændene en vigtig rolle. Bogen følger herremænd og deres fruer fra vugge til grav. Deres liv belyses ved hjælp af breve, samtidige krøniker, regnskaber, lovtekster, domme, beretninger og testamenter. Dertil kommer tidens bygninger med kirker og gårde som de vigtigste.
Alt dette sammenstykker et helt billede af livet i middelalderens overklasse.
Jeg kan varmt anbefale bogen til undervisning på mellemtrinet. Det vil være en god idé at anvende bogen som udgangspunkt ved planlægning af et større emnearbejde om middelalderen.