www.opg@vehylden.dk - tjek p@ biblen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor godt kender du din bibelhistorie? Ja, det kan du finde ud af, hvis du abonnerer på "tjek p@ biblen". Spørgsmålet er bare, hvor meget de bibelhistoriske spørgsmål egner sig til multiple-choice og paratviden. Det kan være okay som sjov evaluering efter et undervisningsforløb, men lad det endelig ikke være afgørende for, hvilken standpunktskarakter du vil give. For faget kristendomskundskab er meget andet end gold paratviden.

Desuden er jeg ikke så glad for de spørgsmål, som efter min mening kan diskuteres. Hvem arre­ste­rede for eksempel Jesus? Var det de romerske soldater eller de jødi­ske præster? Og så er der en åbenlys fejl i et af spørgsmålene til indskolingen, nemlig spørgsmålet om, hvad der var det sidste, der blev skabt, ifølge skabelsesberetningen. Her kan der ikke være tvivl om, at det selvfølgelig var mennesket, der sidst blev skabt, men svaret skal være lyset. Så spørgsmålet må formuleres om, så der spørges: Hvad var det første, der blev skabt? Og hvor svaret så er: Lyset.

Til hvert af de tre ud­vik­lings­trin i skolen, indskoling, mellemtrin og udskoling, er der 25 spørgsmål om det gamle testa­mente og 25 spørgsmål om det nye testamente. Til mellemtrin og udskoling tilføjes der yderligere 25 spørgs­mål om bibelen; mens det kun er til udskolingen, at der er 25 spørgsmål om kristendommens histo­rie. Der er naturligvis progression i spørgsmålene, men man kan sagtens bruge spørgsmålene på tværs af alder, alt efter hvad man nu har undervist i.

Selvfølgelig skal der være fokus på faktuel viden, især nu hvor faget har fået en mulighed for - ved udtræk - at være et prøveforberedende fag. Men er test og udenadslære vejen frem? Det har i alt fald været sjovt at udfylde spørgeskemaerne og se, om man kan svare korrekt. Så som evalu­e­ren­de skæg og ballade er det vel helt i orden.