Anmeldelse

Die Wolke

Die Wolke

"Die Wolke" - Skyen - er sort og dyster, men trods katastrofestemningen er der håb og varme midt i skildringen af et af de værste scenarier, man kan forestille sig, nemlig et udslip fra et atomkraftværk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 1987 udgav Gudrun Pausewang romanen "Die Wolke". I 2006 udkom filmen af samme navn med denne roman som sit udgangspunkt. Filmen følger romanen med få undtagelser vedrørende navn, alder, familiemedlemmer og steder.

Fakta:

Titel: Die Wolke

Type: Diverse

Forlag: Alinea

På trods af den dystre historie om et atomuheld er det ikke bare håbløshed, der er temaet. Andre betydningsfulde emner er menneskers reaktion i angstfyldte situationer, kærlighed, venskab, ansvarlighed og mangel på samme.

Det er værd at lægge mærke til de to unge hovedrolleindehavere ved navn Paula Kahlenberg og Franz Dinda. Der er her tale om to unge mennesker, der spiller hudløst ærligt og uforglemmeligt.

I forbindelse med filmen er der udgivet et righoldigt supplerende materiale. Elevbogen byder blandt andet på interview med unge mennesker, der har set filmen og været dybt berørte af den. Ikke så underligt, for det er en film, der går meget tæt på, og det er et tekst- og filmmateriale, der maner til megen eftertænksomhed. I elevbogen findes desuden romanuddrag, filmmanuskript med billeder, faktaoplysninger, sange og en enkelt novelle. Det er naturligvis alt sammen tænkt som materiale i forbindelse med en dybere forståelse af filmen. Desuden kan meget inddrages i samtalen i forbindelse med den mundtlige prøve. En cd byder på romanuddrag, sange og lytteøvelser, herunder en enkelt med Gudrun Pausewang. Sidst, men ikke mindst, er der en grundig lærervejledning med et varieret materiale og udkast til Fælles Mål II efter 9. klasse.

Udgiverne understreger tydeligt, at det at arbejde med film i fremmedsprogsfagene handler om undervisning frem for blot underholdning. For at opnå et fuldt udbytte af at arbejde med dette medie er det nødvendigt at arbejde sprogligt intensivt med filmens enkelte scener. Materialet lægger op til både fælles oplevelse og differentiering i forhold til den enkelte elev.

Materialet byder på en rigtig god hjælp til lærerens forberedelse. Der er stor variation i opgaverne og en sand rigdom af igangsættende spørgsmål. Målgruppen, vil jeg mene, er 9. klasse og opefter på grund af både sværhedsgraden og temaet.

Man skal i øvrigt kende sine elever godt, og man skal forberede dem på en stærk film uden dermed at afsløre hele handlingen. Nogle vil måske synes, at der er lidt vel megen Titanic-stemning over filmen. Det må være op til den enkelte at forholde sig til. Romanens forfatter mener selv, at hendes fokuspunkter kommer til deres ret i denne filmatisering.

Filmens sidste scener lader budskabet om håb træde tydeligt frem. Unge menneskers livskraft og livslyst får dermed en helt central placering i "Die Wolke".