Elever vælger det vigtigste emne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolevalget 2007 er i fuld gang, og elever landet over stemmer om, hvilket emne der er det vigtigste for dem i deres skoleliv.

Hvad er formålet med folkeskolevalget?

»Der bliver taget en masse forskellige beslutninger, og eleverne har meget svært ved at blive hørt i den sammenhæng. Så vi vil gerne vise, at alle elever i Danmark også har nogle tanker omkring og en holdning til det, der sker uddannelsespolitisk lige nu«, fortæller Anemone Birkebæk, formand for Danske Skoleelever (DSE).

Hvordan har I udvalgt de emner, som er på dagsordenen?

»Mange af emnerne er nogle, som bliver diskuteret meget i øjeblikket, for eksempel afgangsprøverne og integration. Og så har vi valgt emner, som vedrører eleverne, og som vi ved, de synes er interessante at arbejde med«.

Hvordan kan lærerne bruge folkeskolevalget i undervisningen?

»Man kan diskutere de forskellige emner i klassen og så eksempelvis lave gruppearbejde om, hvordan man udrydder mobning i klassen, eller hvad man kan gøre for at forbedre indeklimaet. Der er mange måder at bruge oplæggene på. Man kan også iværksætte rollespil og paneldebatter for at få eleverne til at argumentere for deres holdninger. Det er en vigtig del af blandt andet samfundsfagsundervisningen, at eleverne lærer at argumentere for deres holdninger, og det er der rig mulighed for ud fra oplæggene. Det er selvfølgelig vigtigt, at diskussionerne i klassen munder ud i, at alle også går på nettet og stemmer«.

sil@dlf.org