Sprogligt set

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To forkerte signaler

Det er lykkedes den sympatiske Lone Dybkjær at sende to forkerte signaler ud på én gang i den stærkt omtalte og udskældte IT-rapport, hun har stået i spidsen for.

IT-juntaen har haft held til at overbevise store dele af skoleoffentligheden og folk som Lone Dybkjær om, at køb af IT-udstyr er afgørende for undervisningens kvalitet. Men Danmark er blevet et af verdens mest avancerede IT-samfund helt uden skolens hjælp, og det er ikke et hovedanliggende for dansk skole at fremme brugen og salget af IT-udstyr på bekostning af andre opgaver. IT-branchen er som bekendt dygtigere til at tjene penge end til at skabe pædagogisk udvikling; man har eksempelvis enten kvajet sig eller bevidst skaffet sig ekstraindtægter gennem de såkaldte år 2000-sikringsinvesteringer, som sagesløse virksomheder og private kunder har fået på halsen, fordi det åbenbart ikke har stået IT-branchen klart, at vi nærmede os et årtusindskifte. Jeg synes, det er en skandale!

Det andet forkerte signal er at bringe engelsk ind på skemaet, længe før modersmålet har stabiliseret sig. I en debat mellem Lone Dybkjær og Margrethe Vestager i Politiken 11.12.99 viser Lone Dybkjær, at hun ikke kan skelne mellem sprog og kommunikation. Sproget har mange funktioner i vort mentale liv - kommunikation er én af dem. Og kommunikation kan praktiseres ad flere kanaler, blandt andet gennem sproget.

Lone Dybkjær synes at mene, at et triumferende yes! eller et barns brug af software viser, at udviklingen allerede er i gang. Men ord har altid vandret ind i det danske sprog, helt uden at opløse det, og det er heltokay!

Vi skal lære at kommunikere på engelsk, men det kan aldrig som sprog blive ligestillet med modersmålet. Vi kan sælge både den personlige identitet og kreativitet, hvis vi i misforstået iver efter at fremtidssikre børn, der vokser op her i landet, amputerer deres sprog for at fremme deres kommunikationsmuligheder. Det sidste kan skolen medvirke til på anden vis, og det både i dansk- og fremmedsprogsundervisningen.

Margrethe Vestager står til en buket for sin klare forståelse for sagens perspektiver. Og det bliver ikke i form af sprogblomster, men såmænd blot i form af en anerkendende hilsen fra

Professor Higgins