Fair play på skoleskemaet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Doping er snyd, det gælder ikke om at vinde for enhver pris, vold er forkert, og det er vigtigt at have respekt for sig selv og hinanden.

Sådan lyder nogle af budskaberne i en ny indsats for fair play, som Dansk Skoleidræt præsenterede i sidste uge. Organisationen har blandt andet udarbejdet et undervisningsmateriale om fair play til elever i 6. og 7. klasse og en hjemmeside, hvor eleverne kan udveksle meninger om fair play.

Materialet tager udgangspunkt i idræt, men ifølge Dansk Skoleidræt lægger det op til en bred debat om moral og om, hvad der er rigtig og forkert.

'Vi har valgt at bruge idræt som indgangsvinkel, fordi eleverne i forvejen kender til de regler og værdier, som de bør overholde, for at de selv og andre kan få en god oplevelse på banen. Men vi giver ikke en fast opskrift på, hvad fair play er. Eleverne må selv definere rammerne for fair play, og det må de gerne fortælle andre om via vores hjemmeside', siger Lene Mygenfordt, formand for Dansk Skoleidræt.

Elevmaterialet indeholder kapitler med titler som respekt, tab og vind og ærlighed. Her skal eleverne blandt andet tage stilling til, hvad de mener om, at Diego Maradona med vilje scorede med hånden i Argentinas kvartfinale mod England ved fodboldverdensmesterskabet i 1986. Og hvad vil de selv gøre, hvis de kommer i den situation? Eller hvad nu hvis det er deres bedste kammerat, der tager hånden til hjælp - og han spiller for modstanderne?

Interesserede lærere kan bestille elevmateriale og lærer- og instruktørvejledning hos Dansk Skoleidræt på telefon 6531 4646. De kan også hente det ned fra adressen www.skoleidraet.dk