Urolige, men begavede børn

Eleverne kræver individuel undervisning, men det gør de også på andre skoler, mener lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Judith Raaes 1. klasse med 11 elever har fire til fem af dem være i kontakt med en psykolog.

'Det er urolige børn, men de er bestemt ikke ubegavede. Mest er de et billede på børn i dag. De kræver individuel undervisning, men det gør eleverne jo også på andre skoler. Elever skal kunne arbejde selv, og det kan mine da også i kort tid ad gangen', siger hun. Judith Raae har klassen i dansk.

Hun fremhæver den lille trygge klasse, det nære, at eleverne er gode til at tage vare på hinanden, og at det er let at inddrage forældrene. Judith Raae har arbejdet på Røsnæs Skole i et halvt år. Hun har været lærer i 20 år og søgte hertil, fordi hun godt ville arbejde på en lille skole og havde hørt meget godt om skolen.

'Alle kender alle, og vi taler højt om problemerne. Vi har en synlig leder, og konflikter behøver ikke at opstå, fordi vi taler sammen om problemerne, og så har vi plads. Børnene er ikke burhøns her', siger Judith Raae.

'Faktisk ser jeg sjældent et barn græde her. Børnene er gode til at komme og fortælle, hvis én har brug for hjælp, men de kan også klare meget selv'.

Hun definerer den rummelige skole som et sted med varme og accept, hvor der bliver taget hånd om problemerne straks, så de ikke vokser sig uoverskuelige.

'Den enkelte er vigtig her, men det samme er helheden. Alle skal kunne fungere sammen. Her er ikke parallelklassesamarbejde, men så arbejder vi i stedet på tværs af klassetrin'.

hela