Der er forskel på refleksion

Elever har brug for en forståelse af, hvad de kan, for at udvikle en læringsstrategi, mener forfatter og konsulent

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke tilfældigt, at porteføljen dukker op i folkeskolen parallelt med, at der fra politisk hold er øgede krav om måling af undervisningen. Men der er ikke tale om en afværgedagsorden.

'Jeg betragter ikke porteføljen som noget defensivt i forhold til krav om test og måling. Det er en offensiv tilgang, som passer godt til folkeskoleloven', siger forfatter og konsulent Lone Abildgaard.

Hun har beskæftiget sig med portefølje i flere år og er medforfatter til to bøger om porteføljen som læringsstrategi og dokumentation.

'Porteføljen er et godt og håndterbart redskab til at sætte mål og løbende evaluere både klassens og den enkelte elevs udbytte', siger hun. 'Desuden indebærer det læringssyn, vi har i skolen i dag, at eleven tager medansvar for egen læring. Eleverne får gennem arbejdet med porteføljen syn for sagen. Mange elever giver udtryk for, at de kan se, at deres egen indsats sætter sig spor'.

Den enkelte lærer eller teamet kan beslutte, hvordan man vil bruge porteføljen. Vægten kan lægges på processen eller produktet eller begge dele.

Kan man ikke komme til at begå vold mod eleverne ved at presse dem til selvrefleksion fra 1. klasse?

'Når elever skal udvikle en læringsstrategi, har de brug for en forståelse af, hvad de allerede kan, og hvad de er nødt til at gøre for at blive bedre. Det fordrer refleksion, men som alt andet skal det at reflektere tænkes ind i en progression. I sagens natur vil der være forskel på kravene til refleksion i en 1., 5. og 10. klasse. De lærere, der lader deres elever skrive logbog, ved, at deres elever ikke uden videre går fra at være beskrivende til at være reflekterende. Det kræver lærerstøtte og udfordring at kvalificere elevernes forudsætninger for at reflektere og for at foretage valg', siger Lone Abildgaard.

j

Lone Abildgaard og Arne Mogensen: 'Når det bedste er godt - om porteføljer i skolen'. 70 sider, 157,95 kroner. Dafolo.

Lone Abildgaard: 'Porteføljer. Læringsstrategi og evalueringsmetode'. 63 sider, 60 kroner. Århus Kommunale Skolevæsen. Sælges gennem Kommuneinfo. Telefon 8940 2222.