Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En pluds'lig tanke bryder ud og hamrer
sig klart igennem. Nogle af os jamrer
nu over Pia Kjærsgaards nye rolle
og undrer os. Hvordan kan nogle holde
med hende og de ting, som hun fremfører?
Der er nok flere svar. Men hvis man søger
i egen barm og glashus, ja, så huer
det ikke mig som lærer, hvad jeg skuer.
Hvordan ku' selv Socialdemokratiet
gå hendes ærinde og få 'beriget'
debatten på en enten-eller-måde,
som manglede visioner, indsigt, nåde.
Man red med på hver hurtig løsnings bølge,
for vort demokrati er en selvfølge,
men skal man dybere i sagen kigge,
så er demokratiet altså ikke
en 'ting', som bare bruges, når vi stemmer.
Her er pointen, for i skolen glemmer
vi folkearven, som vi vist desværre
har glemt, at man skal øves i at bære.
Jeg spørger: Hvordan er demokratiet
hos skolernes elevråd? Bli'r de tiet
ihjel af kloge voksne, som forklarer:
'Det har vi ikke råd til, for vi sparer',
og får de lov at tage del i noget,
så demokratisk tale bli'r forstået?
Ja, lytter vi, når børn de diskuterer,
og når elevråd forslag formulerer?
Jeg tvivler lidt, og derfor må jeg spørge:
Hvad tror I så, der sker, når de bli'r større?
Nej, demokratisk tale, argumenter,
og retfærd er ej noget, som man henter
fra ingenting, så derfor er det vigtigt,
at demokratisk indsigt læres rigtigt.
Lad os ta' vor elevråd mer' alvorligt,
så politik bli'r klogt - og ej vilkårligt.
Fru Fischer