Debat

Salt i såret

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdstilsynets status for indsatsen vedrørende lærernes psykiske arbejdsmiljø bærer præg af at være skrevet af fagfolk med begrænset indsigt i skolen.

Det kommer til udtryk i en udmærket afdækning af problemerne, men utilstrækkelige angivelser af mulige løsninger. Således i forbindelse med forholdsregler over for de arbejdsmiljøproblemer, der skabes af elever, som efter lærernes opfattelse er fejlanbragt i normalklassen. I stedet for at tage lærernes professionelle vurdering til efterretning hævder Arbejdstilsynet, at lærerne ikke er 'klædt på til at kunne indfri disse jobkrav'. Det må de jo så se at blive. Vejen frem er supervision, efteruddannelse og øget inddragelse af pædagogernes ekspertise til løsning af 'socialpædagogiske problemstillinger, som de (lærerne) ikke er rustet til via deres uddannelse'.

Man smører salt i såret, når man således udstiller lærerne som inkompetente, i stedet for at gøre opmærksom på, at der indimellem stilles helt urimelige krav til lærerne. Når det drejer sig om den i realiteten meget lille, men stærkt iøjnefaldende gruppe af destruktive, såkaldt '100 procent forstyrrende' elever, kommer selv de dygtigste og mest rutinerede lærere til kort. At sende lærere på kursus i at rette disse elever op inden for normalklassen og samtidig gennemføre en undervisning for den øvrige klasse er ikke bare spild af penge. Det er at gøre grin med folk. Man kunne lige så godt sende folk på kursus i at gå på vandet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse

Powered by Labrador CMS