Folkeskolens leder:

Borgerlig infight

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både Venstre og De Konservative har indledt valgkampen. Mod regeringen, med og mod Dansk Folkeparti og mod hinanden. Men hvordan klarer man kunsten at holde sig på midten og samtidig være mest til højre?

Anders Fogh Rasmussen og Venstre forsøgte sig på partiets landsmøde i Herning, og sidste weekend var det så Bendt Bendtsens tur, da De Konservative holdt landsråd på Frederiksberg.

Man flokkes om at være skrappest over for indvandrere, flygtninge og tosprogede. Og mod voldsmænd selvfølgelig, men her får man konkurrence af Socialdemokratiet. Så nu gælder det om at være mest markant på skoleområdet, og når det går voldsomst til, rammes 'de fremmede', de voldelige og lærerne med ét højrehåndshook.

Første omgang vandt Anders Fogh med et hårdt, dybt stød. Ud med skolens sødsuppementalitet og ind med de hærdebrede, tatoverede typer, erklærede han - og sendte alle andre til tælling.

Anden omgang blev også vundet af Venstre, nu stillede Birthe Rønn Hornbech nemlig op, og i en hård infighterklærede hun, at lærere, der har opgivet autoriteten, må lære det på den hårde måde ved at få bank af eleverne. Herninghallen gungrede af begejstrede tilhørere, men i langsom gengivelse ses det klart, at hendes slag var langt under bæltestedet. Desværre har Rønn Hornbech meddelt Folkeskolen, at hun ikke har tid til at forklare sig nærmere.

En uge senere slog De Konservative så til, partiet skal profilere sig i forhold til Venstre, så nu skal der strammes op igen igen. De kræver, at Venstre melder sig ud af folkeskoleforliget, som Det Konservative Folkeparti ikke er med i, så en kommende borgerlig regering kan gennemføre en skolereform med løbende målinger af det faglige niveau. Børn skal kunne læse i anden klasse, regne i tredje og tale engelsk i sjette, og så vil man have mere disciplin og afskaffe modersmålsundervisning for tosprogede, selvfølgelig.

Det er unægtelig en stødserie, der rammer både bredt og dybt. Her er noget til de mange forældre, der ønsker deres børn det bedste, og noget, der kan konkurrere med Pia Kjærsgaard og Rønn Hornbech. Flot gået af den unge Brian Mikkelsen, der samler point til kampen mod Venstres Anders Mølgaard om posten som undervisningsminister.

Det er godt, at kampen nu foregår i åbenhed, men foreløbig er den tekniske kvalitet ikke overbevisende. Da Folkeskolenfor et par uger siden kunne dokumentere over for Mikkelsen og Mølgaard, at deres forsøg på at bruge en californisk historie om modersmålsundervisning ikke holder, måtte Mikkelsen erkende, at han ikke kender undersøgelsen, men at han kommenterede på noget, som Radioavisen refererede, fordi konklusionerne passer fint med den holdning, han har i forvejen!

Mølgaard undveg lidt mere elegant. Han ved godt, at de amerikanske tal ikke kan bruges direkte, men mener alligevel, at resultaterne er tankevækkende.

Tankevækkende, hvordan? På en skole, hvor eleverne før kun blev undervist på spansk, får de nu udelukkende undervisning på engelsk. Testene viser så, at der kan måles stor fremgang - i engelsk!

Ja, det er tankevækkende, at den slags overfladiskhed kan anvendes i dansk politik. Men det hjælper ikke folkeskolen.

Lærere skal selvfølgelig kunne bruge pædagogiske test som redskaber undervejs i arbejdet. Men elevers mulighed for at lære bliver ikke bedre af at indføre kontroltest som i USA og Storbritannien. At læse og at regne er ikke at huske bogstaver og tal, men at tilegne sig bestemte måder at handle på, når man møder dem.

Elevernes mulighed for at lære er afhængig af den stemning, der er i og omkring skolen. Det samme er lærernes muligheder for at undervise - og for selv at lære og for at udvikle skolen. Foreløbig trækker de borgerlige konkurrenter i den forkerte retning.

-th

Det er godt, at kampen foregår i åbenhed, men den tekniske kvalitet er ikke overbevisende