Netværket er et professionelt åndehul

Et sted at læsse af og bygge op, siger to unge lærere om netværket

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Netværket er fantastisk. Det er de enige om, Christian Nikolajsen og Jannik Sønderby, der begge begyndte som lærere på Roholmskolen i Albertslund sidste år.

De har både ændringsforslag og kritik til projektet, men grundlæggende er det et rigtig godt tiltag, mener de.

'Det er ikke bare møder, vi går til. Næh, det er os, der er mødet', forklarer Jannik Sønderby.

'Jeg tror, at lige meget hvor søde kollegerne og ungerne er, så er det hårdt at begynde som ny lærer. Man farer rundt, henter materialer, skal finde ud af en masse nyt, og så er det vigtigt at have netværket. Det er et professionelt åndehul, hvor man kan læsse af og bygge op igen. Man kan komme og sige, at i dag vil jeg ikke fortælle noget, for det er jeg for træt til, eller lige nu har jeg brug for at få lov til at sige noget'.

'Selv om jeg kun er her på halv tid, havde jeg en krise, da jeg begyndte sidste år. Ungerne hang i gardinerne, og det summede for ørerne af mig. Dér var det rigtig godt med netværket', siger Jannik Sønderby.

Falder sammen klokken 14

De fire kursusforløb, der har været holdt for netværket, har dog fungeret dårligt, mener de to lærere. Det var forelæsninger ligesom på seminariet, og der var ikke tid til debat og opfølgning. Tidspunktet har også været en faktor.

'Vi er flade klokken 14, når vi har undervist en hel skoledag. Der sker så meget nyt, så vi falder sammen, når vi går ud ad skolens dør. Derfor ville det være bedre at samle kursustimerne til hele dage, hvor vi er friske', siger Christian Nikolajsen.

Netværksmøderne er vigtige. De gode råd kommer ofte fra de andre unge lærere, og så underbygger konsulenten. Det virker godt, mener de. De fremhæver også, at det er rart at kende konsulenten.

'Det har været så godt at møde andre nye lærere og høre både om de problemer, man selv kender, og om andre problemer. Og så at have en konsulent, der møder os dér, hvor vi er. Der opstår nogle relationer, der gør, at det er lettere at gå til dem fra netværket og konsulenten, hvis der går ged i noget. Det kunne også være noget mere privat, man havde brug for at drøfte med én. Her opstår en tillid, som ikke er et klientforhold', siger Christian Nikolajsen.

'Det er godt, at kommunen gør noget for at fastholde nye lærere'.

'Men i kommunen skal de også huske, at konsulenterne fra Cykelkorpset ikke skal være vores psykologer eller være dem, der tager alt pres fra os. Det giver ikke kommunen frit spil med hensyn til at skære og udlægge mere til den enkelte'.

Taler frit fra leveren

De to lærere på Roholmskolen fremhæver, at netværket også betyder, at man ikke presser noget ned over de erfarne lærere, som jo også har travlt i hverdagen. En følordning kan godt presse kollegerne, mener de.

'Vi taler selvfølgelig med vores kolleger på lærerværelset, men der er nok en grænse for, hvad man siger til mere erfarne kolleger. I netværket taler vi frit fra leveren', siger Christian Nikolajsen.

Han mener også, at det er interessant at vide, hvad der sker på de andre skoler.

Timerne fra kommunen er skemalagt med 47 timer det første år og 23 timer det næste år. På andet år holder man netværksmøder med sin makkerskole, men uden konsulenterne.

Roholmskolen er makkerskole med Sydskolen. Det har givet nogle problemer, fordi Sydskolen er lukningstruet og lærerne dermed ekstra belastet. Desuden fik en af de nye lærere lagt sit skema forkert, så ham har de ikke set meget til.

'Men det er ærgerligt, at kommunen ikke har taget de seneste par årgange af nye lærere med, da de oprettede netværket. Det ville være godt erfaringsmæssigt', mener Christian Nikolajsen.

Fik supervision

En af konsulenterne fra Cykelkorpset har via Åben Rådgivning givet Christian Nikolajsen supervision. I fire måneder fulgte hun hans timer.

'Konsulenten så på, hvordan det kunne blive en god klasse, og hun så på mig som lærer. Det har gjort mig til en helt anden lærer. Jeg havde selvfølgelig nogle tanker og ideer, da jeg begyndte i jobbet, men virkeligheden er noget andet. Selv om ungerne er søde, havde jeg brug for noget ekstra. Børn er så forskellige, og jeg havde brug for at finde et grundlag at arbejde ud fra. Det gav mig overblik'.

'Det var utrolig godt at få feedback. Konsulenten fortalte mig, hvad jeg gjorde godt, og hvor jeg skulle passe på. Jeg fandt ud af, at som ny klasselærer havde jeg brug for en stærk kollega at dele funktionen med, og jeg havde brug for at få lov til at være usikker'.

Christian Nikolajsen mener, at det som ny, ung lærer er hårdest at møde voksenverdenen. At erkende, at man nu er voksen. Dertil kommer at skulle lære alle børnene at kende, kravene til undervisningen og kravene fra forældrene, der tilsammen udgør et hårdt pres på de nye.

hela