Anmeldelse

Unges tanker om ulighed, sundhed og handling for sundhed

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er stadig større opmærksomhed på sund levevis, og sammen med det faktum, at særligt de unge bliver tykkere og ikke får nok motion, får det alarmklokkerne til at ringe hos forskellige faggrupper, der til daglig omgås børn og unge. Hvad er det, der er ved at ske i vores samfund? Hvorfor hjælper vore sundhedskampagner tilsyneladende ikke på de unge? Er der forskel på drenges og pigers holdninger til sund levevis? Og hvordan ser det ud med sundheden i de forskellige socioøkonomiske grupperinger i Danmark?

Viden om, hvordan børn og unge tænker om sundhed, er vigtig, når man tilrettelægger kampagner, undervisning og materialer. I bogen præsenteres resultater fra nye danske undersøgelser om unges opfattelser og holdninger inden for sundhedsområdet.

Bogen giver - som den første på dansk og internationalt - et billede af, hvordan børn og unge selv opfatter problematikken om "ulighed i sundhed": Er sundhed skævt fordelt i vores samfund, hvad skyldes det, er det acceptabelt, og hvad kan vi gøre for at mindske uligheder? Er der forskel på sundhed og "det gode liv"? Hvilke forhold påvirker vores sundhed? Videre afdækker bogen børns og unges egne opfattelser af deres handlemuligheder for at fremme sundhed, herunder også barrierer. Det præsenteres også, hvad unge tænker om kampagner, deres udformning og effekt.

Det er virkelig interessant læsning, som dog kræver en vis interesse i det faglige emne, da det er en meget grundig og videnskabsteoretisk redegørelse med præsentation af alle de forskellige forskningsresultater. Hvis man synes, at det er lidt i overkanten at blive sat ind i hele forskningsfeltet og tidligere udenlandske undersøgelser, kan man med fordel springe frem til de kapitler, der omhandler mulighederne for handling og forandring samt de sundhedspædagogiske perspektiver og implikationer. Eller også "bare" læse de rigtig gode sammendrag bag hvert kapitel og så gå ind og nærlæse de kapitler, som har ens særlige interesse.