Anmeldelse

Respektfuld ledelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi skal som chefer være med til at lave leverpostej om til champagne. Det er så let at lade vores arbejdsdag og vores liv blive til leverpostej, det vil sige grå, kedelig og uinteressant. Du skal være glad og positiv, og ved at lade dig begejstre over resultater, ideer, mennesker og så videre kan det have en afsmittende effekt på det øvrige personale.

Kan du 'kunsten', så har du alle muligheder for at sikre succes, i næsten alt hvad du kaster dig over".

Bogen er blevet til på baggrund af erfaringer som leder i sundhedsvæsenet gennem en årrække.

Et blandt mange synspunkter på ledelse, udtrykt af forfatteren til denne bog, der handler om respektfuld ledelse.

En ledelse, som for eksempel er baseret på nærvær, interesse, krav, respekt humor og varme.

Man kan sige, at bogen er en slags refleksion over en tilsyneladende vellykket praksis, hvor ledestjernen har været den værdi at vise respekt for det enkelte individ.

"Respekten for og troen på det gode i mennesker kombineret med troen på, at hver enkelt person altid vil yde sit bedste ud fra sin formåen, samt forventningen om også selv at blive mødt med respekt".

Ledelse kan måske ikke læres på kurser - nok kan man lære sig nogle teknikker og håndværk - men væsentligst er, at man er bevidst om sine "handlemåder og adfærdsmønstre", ved brug af hvilke man kan signalere "rummelighed, handlekraft, positivitet og struktur".

Herved kan man øge sin "gennemslagskraft, kompetence og succes".

Der er ikke altid lighedstegn mellem faglig kompetence og gode lederevner. En leder kan være fagligt dygtig og respekteret, men er måske alligevel ikke i stand til at udøve respektfuld ledelse. Det behandles fint i bogen, og uanset at bogens baggrund intet har med folkeskolens virkelighed at gøre, er synspunkterne, holdningerne og de mange eksempler berigende læsning.