Læreren er guru

I Malaysia er det altid rigtigt, hvad læreren siger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udskældt i Danmark. Guru i Malaysia. På trods af stor forskel i både status og kultur har lærere i Danmark og Malaysia mange af de samme problemer.

- I Malaysia opfattes læreren som en guru, siger Jerome Fernandez, lærer og vicepræsident for National Union of the Teaching Profession (NUTP), den største fagforening for lærere i Malaysia.

- Hvad læreren siger, er altid det rigtige. Når forældre i Malaysia prøver at opdrage på deres børn, bliver de ofte mødt med: Nej, for min lærer siger, at jeg skal gøre sådan.

Jerome Fernandez har sammen med seks andre repræsentanter for lærerforeningen fra Malaysia netop været på en uges besøg hos DLF i Danmark. Turen har blandt andet omfattet rundvisning på forskellige skoler, orientering om det danske uddannelsessystem og besøg på et kursus for tillidsrepræsentanter. Og selvfølgelig et kig på Tivoli, Carlsberg og Christiania.

De samme problemer

I Danmark er klassekvotienten omkring 18 elever, i Malaysia er den 45. I Danmark har en skole i gennemsnit 298 elever, i Malaysia 1.500. I Danmark er der skolefritidsordning, i Malaysia undervises eleverne på de fleste skoler i formiddags- og eftermiddagshold.

- Det var meget overraskende at opdage, at selvom lærerne har så forskellige arbejdsbetingelser, er der de samme problemer og diskussioner i begge lande. For meget arbejde og for få ressourcer. Og dilemmaet med forældrenes forventninger kontra lærernes formåen er også til stede begge steder, fortæller Jerome Fernandez.

Lønnen for lærere i Malaysia er rimelig god, og derfor kan det være svært at få dem til at melde sig ind i en fagforening

I dag er 50 procent af alle lærere i Malaysia organiseret, og NUTP har netop sat en hvervekampagne i gang under temaet 'En bedre verden for fremtidens børn skal skabes af nutidens lærere'. Det mener Jerome Fernandez nemlig, at lærerne er de bedste til.

Mange kvindelige lærere er også en grund til den manglende interesse for fagforeninger.

- Traditionen i Malaysia siger, at det alene er kvinden, der passer hjem og børn. Og det gør det svært at skabe interesse for fagforeningen. Det er nødvendigt med en holdningsændring hos både mænd og kvinder, siger Jerome Fernandez.

Tættere samarbejde

- Vi ønskede at komme til Danmark for at styrke samarbejdet med DLF, og de impulser, vi har med hjem, skal bruges i forhandlinger med det malaysiske undervisningsministerium.

NUTP har haft samarbejde med Danmarks Lærerforening siden 1982. Arbejdet har omfattet faglige uddannelseskurser, hvor tillidsrepræsentanter er blevet undervist i demokrati, organisatorisk ledelse og uddannelsesspørgsmål. Og der er uddannet lokale kursusledere. Mange af NUTP's nuværende ledere er oplært af DLF.

I 1985 overtog NUTP selv kursusprogrammet, og de står i dag for uddannelse af tillidsrepræsentanter. De har også stillet kursusledere til rådighed ved DLF's arbejde i Indien.

Jerome Fernandez opfordrede DLF til at starte uddannelsesprogrammer op i Vietnam og Cambodia, hvor der er stort behov for bistand til lærerorganisationer.

Han foreslog også en udveksling mellem Malaysia og Danmark af elever fra både seminarium og folkeskole.