Kulturer skaber børne-identitet

Børn finder uden problemer deres identitet i en interkulturel hverdag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gør du altid, hvad din bedstemor siger, du skal?

Det spørgsmål stiller en dreng på syv til en pige på fire.

Den fireårige pige tøver lidt.

- Kom nu, lystrer du altid din bedstemor?

- Ja, siger den fireårige pige.

- Jamen, hvad så hvis det, din bedstemor siger, er forkert, spørger drengen forundret?

- Min bedstemor ville aldrig bede mig om at gøre noget, der var forkert.

Med det eksempel vil Debbie Epstein, professor ved institut for uddannelse på London Universitet, pointere, at børn har de selvsamme diskussioner som voksne. I skolen, i familien, på legepladsen, i sportsklubben og på tv. Overalt bliver børn bombarderet med kulturelle indtryk.

Nogle mener, at det gør børnene forvirrede, men Debbie Epstein mener det modsatte.

- Børn bliver beriget og ikke forvirrede af at leve i en verden med mange kulturer. Børn ér i stand til at sortere og se kritisk på tingene. De har ligesom voksne etiske overvejelser hver dag, hvilket er hårdt arbejde, siger Debbie Epstein.

Hun deltog på den europæiske konference 'Forum on Children's Culture', der i sidste uge blev holdt på Danmarks Lærerhøjskole. Konferencen satte fokus på børnekultur og havde 500 deltagere fra hele verden.

Debbie Epstein talte om børnekultur i en interkulturel verden.

Kultur er mange ting

Kultur er ikke kun et maleri af van Gogh, et musikstykke af Carl Nielsen eller en bog af Bjarne Reuter. Det er meget mere.

- Kultur er et af de sværeste ord at definere. Det kommer fra naturen, fra historien, fra traditioner. Kultur er sprog, kunst, leg, mad og det, naboen gør. Kultur er sport, skole og arbejde. Det man ser i fjernsynet og alle de mennesker, man møder, siger Debbie Epstein.

- Og kulturen skifter hele tiden, også flere gange om dagen. Både med og uden indflydelse fra voksne. Med den øgede globalisering skifter kulturen nok endnu hurtigere, men traditionerne hænger ved.

Debbie Epstein understreger, at børn har en aktiv rolle i kulturen.

Nogen mener, at man har en identitet. Det passer ikke, siger Debbie Epstein. Identitet skabes. Og det er en proces, der løber fra barndommen til dødslejet.

- Børn laver deres egen identitet ved hjælp af erfaringer og oplevelser i dagligdagen. De prøver ting af og skaber deres egne værdier og former en identitet ud fra mødet med forskellige kulturer, mener Debbie Epstein.

- Jeg er ikke så pessimistisk over for massemedier, som mange andre. Børnene skal ikke se fjernsyn hele tiden, men de kan sagtens skelne imellem fantasi og virkelighed.

Debbie Epstein mener ikke, at børnene kan klare det hele selv. Det er nødvendigt at udstikke nogle rammer både i skolen og hjemmet, der kan hjælpe dem med at gå bag om tingene og forholde sig kritisk til dem.

- Jo mere forskellig kultur, børnene møder, jo mere åbne er de. De bliver åbne over for at skabe et nyt liv for sig selv og faktisk leve i en anden verden, end de gør.

- Er børnene vant til at møde mange kulturer, så beriger det dem. Problemet er, hvis børn udelukkende lever og kender en kultur, og så pludselig støder på en anden, som de ikke kender. Det er det, der gør dem bange og forvirrede, siger Debbie Epstein.