Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Penge eller Levestandard

De gamle Pensionister afventer med Spænding, hvilket Resultat den af Finansministeren nedsatte Kommission, der skal stille Forslag om deres Pensions Forbedring, vil komme til.

Når Forholdene udvikler sig saaledes, at Pengene mister en væsentlig Del af deres Værdi, byder simpel Retfærdighedsfølelse, at Pengeudbetalingen maa forhøjes, saa den Levestandard, som det var Meningen at sikre Pensionisten, kan opretholdes. Den pensionerede kan i alt Fald ikke gøre for, at Pengenes Købeevne forringes; derfor maa det være Samfundet, der holder ham skadesløs.

Det nytter ikke at komme med Argumenter om, at de nye Pensionister har betalt et større Bidrag til deres Pension. De gamle Pensionister betalte tilstrækkeligt til den Levestandard, de skulle naa. De betalte med store Kroner, men faar nu Pensionen i smaa.

Folkeskolen nummer 36

september 1946

For 25 år siden

Børn skal have redelig besked siger Undervisningsminister Helge Larsen

'Min indstilling til seksualoplysning som til alle undervisningsproblemer er den, at børn skal have redelig besked. Spørger de, skal de have svar, de kan forstå på det alderstrin, de befinder sig på. En pædagog er vejleder. Han skal hjælpe børnene til at finde svar på det, de søger svar på.

Derfor må seksualoplysningen være integreret i den almindelige undervisning. Det ideelle er, at den tages op, når anledningen kommer fra børnene. Intet er såødelæggende for tillidsforholdet mellem barn og skole, mellem barn og lærer, som dette, at læreren viger udenom eller afviser spørgsmålet som 'frækt' eller utilbørligt Det klare svar bevirker derimod, at det spørgsmål er klaret for barnet, og så går det videre i sin udforskning af den mærkelige verden, det er sat i.'

Folkeskolen nummer 35

september 1971