Web-fortælling om Absalons Borg

Historierne bevæger sig gennem en stiliseret middelalder med Bisp Absalon som guide og en stiliseret renæssance med Leonora Christina som guide

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har vi en ny genre inden for danskfaget og hvis, hvad skal da være karakteristisk for denne genre? Man finder et bud på en web-fortælling på adressen www.iborgensdyb.dk

»Denne historie fortælles af to spøgelser, Absalon og Leonora Christina. Hvis du peger på figurerne, fortæller de dig noget.

Du kommer videre ind i historien ved at klikke på en af dem. Hvis du vælger Absalon, kan du se, hvordan borgen så ud i 1167. Hvis du klikker på Leonora Christina, kan du se, hvordan slottet så ud i 1634. Hele vejen gennem historien er der gemt oplysninger, du kan finde ved at pege på forskellige figurer med musen eller ved at pege på de små knapper«.

Ja, med ovenstående ord i ramme indledes web-fortællingen, der er udarbejdet af historikere og historiestuderende ved De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg.

Målgruppen er fra 3. til 7. klasse, og eleven klikker sig gennem de to historier, som dog har ruinerne under Christiansborg som fælles referenceramme. I historierne bevæger man sig gennem en stiliseret middelalder med Bisp Absalon som guide og en stiliseret renæssance med Leonora Christina som guide. Hvor tegningernes dele kan refereres til rester under det nuværende Christiansborg, aktiveres de som fotografier. Teksten popper op i talebobler, og ved at pege på højtalerikonet forstiller jeg mig, at teksten vil blive læst op. Det virkede dog ikke, da jeg var inde.

Kildekritik

Jeg vil overlade til historielærere at forholde sig kildekritisk til historierne, men jeg synes, at forfatterne her og hisset forherliger de historiske figurer mere, end jeg bryder mig om, og så synes jeg, at det er lidt synd, at man ikke kan kopiere teksterne.

Historierne afsluttes med en opfordring til at besøge ruinerne under Christiansborg og en henvisning til Slots- og Ejendomsstyrelsens hjemmeside, hvorfra man kan gå videre til kort over slotte i Danmark og korte beskrivelser af disse, men det er jo en helt anden historie.

Jeg vil opfordre historielærerne til at afprøve siderne med deres elever og lægge rigtig vel mærke til, hvordan de reagerer, og måske skulle lærerne afslutte med en lille prøve bare sådan for sjov, forstås.

Globale emner

I demokratispillet på websiden www.globalisland.nu kan eleverne afprøve deres evner til at tage politisk stilling til forskellige globale emner.

Spillet dækker fagene geografi, samfundsfag, historie, dansk og engelsk. Målgruppen er eleverne i overbygningen.

Som lærer kan man prøve spillet og dermed danne sig et indtryk om dets anvendelighed i spillerunden, der løber fra 19. til 29. august.

Første spillerunde for eleverne begynder den 30. august og løber frem til 10. september. Typisk kører de over to uger, hvor eleverne den første uge tilegner sig den fornødne faglighed, mens anden uge bruges til debat og problemløsning.

Det er utroligt vigtigt hele tiden at holde eleverne for øje, at demokrati er og helst skal være mere end parlamenteren i parlamenter.

Og her lægger spillet »globalisland« måske for megen vægt på den personlige succes?