Fremmede i egen skole

I Guatemala er skolens sprog spansk, men det forstår mayaindianerne ikke, når de begynder i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spansk er det officielle sprog i Guatemala og det, man taler i skolen. Men for den oprindelige befolkning - mayaindianerne - er spansk et fremmedsprog. De taler alle et af 22 mayasprog, men mange af dem hverken taler eller forstår spansk.

Når de seksårige mayabørn møder første gang i skolen, oplever de en ny og skræmmende verden, som de ikke forstår. Derfor arbejder organisationen Vivamos Mejor (Et Bedre Liv til Alle) for at oprette forskoler for de tre-seksårige i de områder, hvor der bor flest mayaer. Så børnene er bedre forberedt til skolen og forhåbentlig bliver der længere. Det er nemlig ikke ualmindeligt, at børnene dropper ud af skolen. Omkring 80 procent af mayaerne har forladt skolen inden 6. klasse.

Forskolerne har tosprogede lærere og ligner mest en børnehave. Børnene leger og får styr på begreberne. Der er sang, rim og remser, klip og klister på det daglige program. De lærer om hygiejne og får øvet deres finmotorik. Forskolen begynder ved 8-tiden om morgenen og slutter klokken 13.

Mødrene organiserer frokost. I det hele taget er forældrene involveret og står for alt det praktiske sammen med læreren.

På den måde forbereder man børnene på at møde skolen som seksårige.

Projektet omfatter også en slags skolefritidsordning for de ældre børn. Et børnelederprogram, kaldes det. Det foregår om eftermiddagen, hvor de 7-12-årige mødes og lærer at organisere sig, tale i forsamlinger og hjælpe hinanden med lektierne. Ideen er, at børnene er rollemodeller for hinanden og får lyst til at fortsætte i skolen.

I Sololá-distriktet er 96 procent af befolkningen mayaer, og det er et af Guatemalas fattigste områder. Her går over 400 børn i forskole, og cirka 1.600 deltager i børnelederprogrammet. Projekter, der støttes via U-landskalender 2007.

Børnenes U-landskalender 2007

Penge fra salget af Børnenes U-landskalender går i år til mayabørn i et af Guatemalas fattigste områder, Sololá-distriktet, hvor 77 procent af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen og 34 procent af dem i ekstrem fattigdom. Orkanen Stan hærgede i 2005 området. Flere hundrede døde, og de kraftige regnskyl og mudderskred efterlod mange tusinde hjemløse.

Distriktet ligger ved Atitlánsøen i det sydvestlige Guatemala, hvor de fleste indbyggere er mayaindianere.

Guatemala har den laveste alfabetiseringsgrad i Mellemamerika. 30 procent af de voksne kan ikke læse og skrive, og blandt den oprindelige indianerbefolkning er analfabetisme et langt større problem. Næsten 70 procent af mayakvinderne har ikke gået i skole.

I skolen taler man udelukkende spansk, men de færreste mayaer taler spansk. Ved Atitlánsøen tales tre af i alt 22 mayasprog.

Pengene fra årets U-landskalender skal blandt andet bruges til at oprette forskoler for mayabørn - en slags børnehaver, hvor børnene leger og lærer spansk. De bliver undervist af tosprogede lærere.

Det er en lokal organisation, Vivamos Mejor (Et Bedre Liv til Alle), der står for projektet, der også omfatter sundhedsklinikker, boliger, skole-hjem-samarbejde og en slags skolefritidsordning for de 7-12-årige. Vivamos Mejor samarbejder med Mellemfolkeligt Samvirke, der i år står bag U-landskalenderen sammen med Danmarks Radio og Danida.

Foruden U-landskalenderen, der kan ses på DR1 i december, udgives undervisningsmateriale og computerspil.

Læs mere på www.ms.dk og www.ulandskalender.dk

Computerspil på www.mayaseventyr.dk fra 1. oktober.

Nationalmuseet holder workshop »Vaya Maya - Solens børn« for 2.-5.-klasser fra 1. november.