Anmeldelse

Har andre plejebørn det som mig?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hensigten med Projekt Børnetinget var at udvikle et talerør, hvorigennem familieanbragte børns egne oplevelser, ønsker og holdninger kunne finde vej til den offentlige og politiske debat såvel som til dem, der i det daglige arbejder med børnene.

Bogen beskriver grundigt projektets videnskabelige metoder og praktiske forløb, og det sættes i relief til børnenes egne ord og betragtninger. De tematiske kapitler oser af det virkelige liv, og i de metodiske kapitler samt det konkluderende afslutningskapitel fornemmer man en forfatter, der brænder for sit område.

Projektet har nogle synlige resultater i form af en hjemmeside, hvor nuværende og tidligere plejebørn kan komme til orde. Hjemmesiden var i første omgang tænkt som et tiugersforløb, men er blevet udvidet til et år.

Projektet konkluderes på seks hovedområder, som alle kan bibringe børnene forbedrede vilkår. Eksempelvis kan nævnes, at plejebørnene har et udtrykt ønske om at mødes i grupper for erfaringsudveksling og spejling.

Forfatterens håb at læseren bliver inspireret til fordybelse er indfriet. For lærere kan den bidrage til, at vi åbner ører og øjne, når eleverne mere eller mindre synligt gør os opmærksomme på, at de har brug for hjælp til at løse en svær hjemmesituation. Vi kan også give talerør til gavn for eleverne.

Gitte Ullstad