Anmeldelse

Festbogen

- festlige traditioner i dagens Danmark

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dannelse, hvad det så er, er ved at være på mode igen, og mens man sagtens tilsyneladende kan undvære dannelse, kan de færreste gå imod moden. Dannelse kan jo være så meget, fra hjertets dannelse, som er nogle få forundt, til almen dannelse, som blot ikke er almen og aldrig har været det. Så alt i alt er dannelse alligevel noget, mange savner, i det mindste hos andre.Forfatteren, som i 70erne gav den som sprælsk og oprørsk venstreaktivist og kunstner, vil nu med denne bog give sine yngre medborgere en indsprøjtning af moderne dannelse, det vil sige en anelse almen og en sjat øvrig formal dannelse som social norm, så også de unge mennesker kan lægge kniv og gaffel rigtigt, når de er færdige med at spise.Bogen er således ikke en anvisning på, hvordan man holder en fest, men en håndbog i mange af vore festers og traditioners historiske baggrund og moderne udformning, hvorfor og hvordan vi holder fødselsdag, om sammenkomster, højtider og højtidelige anliggender, stort set alt fra dåb over vej- og byfester til begravelse, herunder muslimers ramadan og jøders pesach, det usyrede brøds fest, som holdes til minde om udvandringen, flugten fra Egypten.Omslaget er det mest festlige ved bogen og demonstrerer forfatterens nationale gen (han er født og opvokset som dansksindet i Flensborg). Det viser en pige, som er dannebrogsmalet i ansigtet, og på bogens bagside ses på et foto af hende bagfra, at også det lange hår er som vort flag. Ellers er bogen stort set seriøst refererende. Sort-hvide fotos og enkelte bokse med uddybende oplysninger liver lidt op.Der er en god og detaljeret indholdsfortegnelse, men intet register. Opgavehæftet er i A4-format og ordnet med en side til hver af de væsentligste fester eller traditioner. De fleste opgaver er læsekontrol- eller forståelsesspørgsmål, men på hver side er et eller et par til ræsonnement, eftertænksomhed og/eller diskussion. De fleste gode og anvendelige som materialet i sin helhed.