Hør Sofie Braae fra 8.c og andre fortælle om, hvordan den nye skole har skabt ro på www.folkeskolen.dk/roligeelever

Elever blev roligere i lyse lokaler

»Det er lækkert at komme hen til sådan en skole og se den hver morgen. Det er noget andet end at komme hen i gamle mugne lokaler og arbejde«. Eleverne i de ældste klasser på Lyshøjskolen i Kolding er blevet roligere, efter at de flyttede i nyt byggeri

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Man skulle ikke tro, det er en skole. Den ser meget moderne ud. Faktisk ligner det mere et firma«, siger Sofie Braae fra 8.c om sin skole Lyshøj Nord i Kolding.

Sidste år indviede 7.-, 8.- og 9.-klasserne den nye bygning, der ligger fem minutters gang fra den gamle skole - Lyshøjskolen.

Rita Dunns teori om forskellige læringsstile er tænkt ind i byggeriet. Derfor er der niveauer, nicher og kroge, hvor man kan ligge i en sækkestol og læse i fred og ro, eller man kan sidde ved arbejdsbordene i aulaen og arbejde, hvis man er til lidt mere støj og snak.

»Vi har oplevet, at der er sket en ændring i elevernes adfærd, i forhold til da de gik på den gamle skole. De virker meget mere motiverede for at arbejde med læring, og der er ikke de der forstyrrende elementer og det behov for at skubbe og mase og skabe sig og være destruktiv i forhold til undervisningen«, siger skoleinspektør Jørn Jørgensen.

»Prøv at se. Nu sidder der en 30-40 elever i fællesrummet dybt koncentrerede om deres opgave ... sådan da«, fortsætter han.

Rent faktisk sidder der mange grupper af elever og arbejder, og støjniveauet begrænser sig til lavmælt snakken. Ingen råber op eller løber rundt.

Klasselokalerne ligger i tre klynger omkring hvert sit fællesareal. Én klynge for hver årgang. I lokalerne er der store vinduer mod fællesarealerne både ude og inde, og det gør skolen meget transparent. Selv om undervisningen er i fuld gang, står flere døre åbne, og eleverne sidder både i klassen og i det åbne fællesrum. De tager tilsyneladende ikke notits af, at man kan kigge ind på dem fra fællesrummet.

Elever regulerer sig selv

Lærer Anders Svendsen går rundt mellem grupperne af elever med et lille rullende kateder, som han altid har med sig i stedet for en skoletaske.

»Efter at vi er flyttet til den nye skole, er eleverne blevet meget mere rolige, mere ansvarsbevidste. De kan godt selv se, hvornår de støjer og ikke får lært noget. Fordi det er så tydeligt her - man kan holde øje med dem. Og alle andre har også øjne på dem, så de regulerer lidt sig selv nu. De opfører sig mere roligt, fordi de er synlige, der er ikke lukkede døre og ingen vægge. De kan ikke gokke hinanden i hovedet uden at blive set - og så lader de egentlig være. Og det gavner de 90 procent, der godt kan finde ud af at opføre sig normalt. Det giver ro«, konstaterer Anders Svendsen.

Bygningerne har betydet, at Anders Svendsen har fået lettere ved at differentiere undervisningen.

»Jeg vælger at have nogle i klassen og nogle, der arbejder i grupper uden for. Jeg kan vælge at have ro eller larm. Nogle elever kan godt kapere mere virak omkring sig, andre kan ikke. Derfor søger jeg at få eleverne til at se, hvordan de arbejder bedst. Det virker egentlig. Mange bliver siddende inde, hvor der er roligt, og så er der andre, der skynder sig ud, og begge grupper får lavet noget«.

Eleverne koncentrerer sig bedre

Klasselokalerne hører ikke til de største. 50 kvadratmeter til 28 elever.

»Ved at sætte vinduer i åbner vi op og gør vores lokaler større, end de rent faktisk er. Vi vil smelte dem sammen med de åbne læringsrum. Tanken er, at læreren kan kigge ud, så man kan sagtens have mange grupper siddende herude og samtidig føre tilsyn«, siger Jørn Jørgensen.

Sofie Braae fra 8.c synes, at hun lærer bedre, efter at de er flyttet i nye omgivelser.

»Det er rigtig godt, at der er glas i lokalerne. I starten troede jeg, at jeg ville blive irriteret af det. Men man kan følge med i, hvad der sker, og hvis der sidder nogle fra klassen og arbejder udenfor, kan man nemt komme i kontakt med dem«.

»Jeg kan bedre koncentrere mig herovre. Jeg tror, det er, fordi det er så luftigt og stort. Den anden dag larmede de helt vildt nede i 7.-klassernes aula. Men her i vores del var der helt stille, og man kunne sidde og diskutere«, siger Sofie Braae.

Rasmus Halting fra 8.b er blevet gladere for at gå i skole, siden de flyttede.

»Jeg synes, det er en kanon lækker skole. Det havde jeg ikke regnet med. Det med at der er så meget lys - det giver lidt mere glæde. Det er lækkert at komme hen til sådan en skole og se den hver morgen. Selvfølgelig vænner man sig til den, men det er noget andet end at komme hen i gamle mugne lokaler og arbejde«, siger Rasmus Halting.

Sofie Braae går i 8.c på Lyshøj Nord i Kolding. Skolen er ganske ny, og lokalerne er lyse og venlige i modsætning til den gamle Lyshøjskolen. Så elever og lærere er yderst glade for deres nye skole. Klik ind på folkeskolen.dk og oplev den rolige skole i lyd og billeder