Anmeldelse

Hverd@g

Indkøbsvognen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det sker ikke så sjældent, at man i sin matematikklasse kan have brug for at bryde de kendte rammer og erfare, at matematikken faktisk eksisterer i det "virkelige" liv. I de gængse lærebogssystemer er der da også indimellem forslag til ud af huset-projekter, som man kan ty til, hvis man ikke som lærer selv finder på noget.

Nu kan man yderligere få adgang til en hjemmeside, der ganske vist præsenterer et hverdagsemne, vi har set før, men som til gengæld gør det grundigt. Via Excel-regneark bliver eleverne bedt om i første omgang at udfylde indkøbssedlen med deres gæt på, hvad en lang række dagligvarer (økologiske/ikke-økologiske) koster. Næste skridt tages i supermarkedet, hvor det så skal vise sig, om prisgættene holder stik - og hvor besparelserne på de aktuelle tilbudsvarer samtidig kan kortlægges. Der er lagt op til en ordentlig omgang "købmandsregning" med priser og procenter - alt i alt en tidskrævende mundfuld, hvor man i materialets ånd med fordel kunne medbringe den bærbare i felten og helt undgå omvejen med blyant og papir.

Tilbage på skolen er der mulighed for fordybelse i opgaver, der breder perspektivet ud og beder eleverne vurdere, begrunde og tage stilling. Her kommer den omfattende liste over webadresser - link til supermarkeder og forbrugerorganisationer - til sin ret.

Gammel vin på nye flasker? Jo, men hvis eleverne nu virkelig får hul på procentregningen, lærer at bruge formler i et regneark og lærer at søge relevante informationer.