Anmeldelse

Den Hemmelige Dal

Computerfortælling om mobning for de 5-8-årige

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvor er det altså et kedeligt spil!" sagde både Tobias på ti år og Signe på syv år. "Hvorfor varer det så længe, inden det går i gang?" og "Er der virkelig ikke nogen farver på?" Så måske er det værd at lægge mærke til, hvad der står i det indledende forord og i selve vejledningspjecen til det nye antimobbemateriale til børn i alderen fem-otte år. Her understreges det nemlig, at man ikke skal sige til børnene, at programmet på skolens computer er et spil, men huske at fortælle, at grunden til, at vi sætter os ved computerne, er, at vi sammen i grupper skal løse en opgave om forskellene på mobning og drilleri.

Det er vore faglige foreninger BUPL og DLF, der står bag udgivelsen, der frit stilles til rådighed og kan downloades fra foreningernes hjemmesider, men man kan også få det tilsendt gratis på cd-rom, hvis man hellere vil det. Programmet hedder "Den Hemmelige Dal" og "Jagten på Vanilleisen", da den grundlæggende idé er en fortalt historie i sort-hvide stillbilleder, hvor seks børn med forskelligt udseende skal finde en vanillefugl, der skal hjælpe dem med at finde vanillen. Det er en magisk vanille, som børnene skal finde, for den smager kun sødt og godt, hvis børnene sammen er søde ved hinanden, når de finder den. Ellers er vanillen sur og bitter. Så det skal nok få børnene til at reflektere og tale sammen om, hvordan de taler med hinanden, og hvad de skal gøre, hvis nogen i børnegruppen bliver kede af det.

Der er to historier i programmet: en mest for drenge og en mest for piger. I drengenes historie er mobningen mere fysisk, mens den i pigernes er mere verbal. Men ellers ligner historierne meget hinanden. Hvordan man vælger at arbejde med materialet, er op til den enkelte lærer og pædagog/børnehaveklasseleder, men der skal for alt i verden være god tid, gode pladsforhold og god lyd på computerne. Men hvor gode er vore computerfaciliteter egentlig på skolerne? Jeg tror nok, at det vil være lidt vanskeligt at sætte en indskolingsklasse i gang med computermateriale med lyd på på min skole, da det er besværligt at skulle rundt på den fjerneste del af skolen og siden sørge for at låne hovedtelefoner til computerne, hvor der kun kan være lyd til én per computer. Men alt det er jo "kun" tekniske problemer! Pædagogisk set synes jeg, at vi har fået et spændende materiale med et godt oplæg til debat i klasserne - uden at vi skal sidde længe og psykologisere hinanden. Så på den måde er det blevet til et meget vellykket stykke arbejde, som jeg personligt vil håbe kommer til at ligge på alle skolecomputere (til de små klasser) i Danmark, og at det vil blive brugt mindst en gang om året.