Anmeldelse

Skolens fremtid - en sød drøm eller et sandt mareridt

Globalisering og andre udfordringer til den strategisk tænkende leder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den danske folkeskole har mange fortræffeligheder. Man kender remsen om, hvordan den blandt andet styrker børnenes personlige udvikling, deres selvstændighed og kreativitet.

Remsen kunne forfatteren til denne bog angiveligt også give en amerikansk kollega i et fagligt netværk under OECD. Men amerikaneren spurgte forudsigeligt: "How do you measure that?" Og her var svaret lidt vanskeligere, for i Danmark "målte man ikke sådan, men det var heller ikke nødvendigt, fordi det danske arbejdsmarked og den danske økonomi havde det fint, demokratiet var stabilt og velfungerende, og forældrene var alt i alt meget tilfredse, så det var et indirekte bevis på, at systemet fungerer nogenlunde".

Det er længe siden. Det var før Pisa, og der er løbet meget vand i stranden siden!

Bogen diskuterer og problematiserer de nye udfordringer, som skolen står over for i en globaliseret verden. I hvilken retning forestiller vi os, at skolen skal udvikle sig, og hvordan skal ledelsen medvirke til, "at vi havner der, hvor vi ønsker at komme hen, og ikke der, hvor vi er på vej hen"?

Det er ikke et spørgsmål om, hvordan fremtidens skole skal se ud, men om "hvordan ser det ud med fremtidens skole?"

Omdrejningspunktet er en strategisk ledelse, positivt vendt imod dem, der er ansat i skolen, dem, der skal bruge skolens "produkt" - og dem, der skal tage det politiske ansvar for skolens virksomhed.

Ledelsen skal fremstå med en klar og selvstændig profil uden den traditionelle kobling til lærerfaglighed og læreridentitet.

Den skal have en ide om, hvor organisationen skal bevæge sig hen, den skal tænke og handle strategisk og inddrage medarbejdere og interessenter i sine overvejelser.

Udviklingen begynder og ender med "ledelsens menneskelige egenskaber, vilje, udholdenhed, ydmyghed og forståelse af opgaven, der skal løses - og ikke mindst dens empati i forhold til de mennesker, der er ansat til at løse den".

En spændende - og meget anderledes - bog om folkeskolen og dens store udfordringer. I særdeleshed for de nødvendigvis strategisk tænkende skoleledere.