Debat

Kritikken er livsvigtig, Stampe

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jørgen Stampe har naturligvis ret i, at der bag den hvasse kritik i reglen ligger en drøm om noget bedre. Og vi kan vel alle som Jørgen Stampe i sidste nummer af Folkeskolen »drømme om en mere nuanceret både-og-dialog« i skoledebatten. Men når vi så vågner af denne akademiske drøm, skal der handles. Så må vi vove et øje og træffe nogle valg, og så fanger bordet.

Ofte hører vi så, at når en beslutning først er truffet, så må diskussionen standse, for så kører vi, og de, der ikke vil bøje sig for det, er nogle negative, udviklingsfjendske brokkehoveder.

Det er ikke blot en udemokratisk tankegang. Det er tillige den sikreste måde at lukke af for den nuancerede, kritiske, men også ubekvemme debat, som hindrer de værste udskejelser og til stadighed opkvalificerer beslutningsprocessen. Jævnfør filosoffen Karl Popper: I det åbne samfund er politikerens opgave ikke at maksimere lykken, men at minimere ulykken.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Redaktionen betragter hermed denne debat for afsluttet