De skalter og valter

Brancheforeningen for Undervisningsmidler har ændret licensvilkårene for brug af edb-programmer. Men de har glemt kunderne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Brugerlicens, det kaldes den ret, man køber til at bruge et edb-program. Man køber altså ikke programmet, kun retten til at bruge det.

Brugerlicens gives altid på visse nærmere vilkår, licensbetingelser, som i øvrigt varierer efter leverandør og over tid - og de er en af de faktorer, som gør livet træls for edb-tilsynsførende og vejledere.

Endnu sidste år fandtes en BFU-skolelicens (Brancheforeningen for Undervisningsmidler), som indebar, at man måtte bruge et givet program samtidig på alle computere på en skole. I praksis betød det, at programmerne kunne installeres på alle computerne.

BFU-skolelicenser omfattede naturligvis ikke alle programmer, kun de, der blev produceret af medlemmerne af brancheforeningen - og det er vigtigt!

Hovedleverandøren af programmer til de danske skoler - Microsoft - har helt andre licensvilkår, uanset at leverandøren kan være medlem af BFU.

I år hedder det en BFU-brugerlicens, og forskellen er, at man ikke længere må bruge programmet på alle skolens computere samtidig. I stedet køber man en hovedlicens, som giver fem samtidige brugere ret til at anvende programmet.

Bemærk det: Fem samtidige brugere. Ikke noget med 'må kun være installeret på fem computere'. Netværkernes muligheder fornægter sig ikke; men mon lige den detalje er på plads på alle skoler?

Hvis man ønsker, at mere end fem skal kunne bruge programmet samtidig, må man købe tillægslicenser - a fem brugere. Disse tillægslicenser må til gengæld deles med andre skoler, som har en hovedlicens.

Lærere må bruge programmer med BFU-licens hjemme til forberedelse. Naturligvis, burde jeg kunne tilføje, men det gælder almindeligvis ikke for programmer fra andre producenter. Her skal der som regel købes licens til hver enkelt computer, et program skal installeres på.

Man kan opfatte ændringerne i BFU-licens-vilkårene som en alvorlig forringelse, for priserne er jo ikke samtidig ændret drastisk i nedadgående retning.

Faktisk er de steget ganske voldsomt, hvis man stadig skulle ønske at købe så mange licenser, at et givet program kan afvikles fra alle en skoles computere samtidig.

Men ærlig talt, jeg kan ikke forestille mig den situation, at man på en skole skulle ønske at afvikle et af de mange mulige programmer på alle computere samtidig.

Om de fleste af programmerne kan jeg ikke engang forestille mig, at nogen skulle ønske, at de kunne afvikles på 14 computere i edb-lokalet samtidig. Men hvis nytteværdien er så stor, så er der vel også råd til det i skolens budget?

Sådan noget som bøger, de der papirbundter med bogstaver og stiv indbinding, sælges jo ganske vist med en slags skolelicens; men eksemplarantallet forbyder, at alle brugere kan bruge samme tekst samtidig!

Skolernes oplevelse af en kraftig forringelse vil imidlertid stå tilbage uanset ethvert modargument. Sådan er oplevelsen altid, når salgsvilkår forandres, og der ikke gives noget 'i bytte'. Så måske har BFU skudt sig selv i pengepungen med den nye ordning? Hvilket garanteret er det stik modsatte af hensigten.

Og jeg er ikke spydig. Det er kostbart at udvikle edb-programmer, ligesom det er kostbart at udvikle bøger; og den gamle skolelicens umuliggjorde sikkert en fornuftig økonomi.

Men man kunne faktisk have åbnet licensordningen et andet indlysende sted. Man kunne have givet lærervejledninger 'i bytte'.

De her omhandlede programmer kommer oftest med én trykt lærervejledning, hvilket er en helt umulig forberedelsesmæssig situation for lærerne og en medvirkende årsag til en temmelig lav brug af programmerne.

Vejledningen bør naturligvis kunne udskrives fra enhver programinstallation, når læreren har brug for det. Den ene medleverede er nemlig blevet væk.

Samtidig kunne man jo passende lade vejledningerne være omfattet af Open Content License (OPL), så enhver lærer kunne skrive videre på vejledningen og distribuere den til kollegaer.

Det er alligevel meget sjældent, at en vejledning til et edb-program hæver sig til - endsige over - værkshøjde.

Hvis BFU-medlemmerne faktisk tager det her edb-medie alvorligt - og det tror jeg, at de gør - ja, så må de tage det alvorligt og lade være med at tænke i bøger!

http://www.opencontent.org/opl.shtml