Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Lytterne spørger - ministeren svarer

Undervisningsminister

Hartvig Frisch har været ved mikrofonen i Statsradiofoniens serie: Hvis jeg havde ham her. Spørgsmålene faldt hurtigt og tæt, svarene ikke mindre prompte.

En dr.med. fandt et salmevers uforståeligt for hans 7-årige datter. Svar: 'Jeg husker selv barnlige misforståelser af salmevers. Den rette mening går nok op for den lille frøken. Det, man har lært som barn, huskes forøvrigt bedst.'

En anden lytter betegnede en vending i en geografibog om, at 'negrene er meget stygge' som racefordom og fik medhold hos ministeren, men, sagde han: 'Det er skolekommissionen, der tager stilling til skolebøgerne. Man kan forøvrigt ikke så godt kassere en bog for en enkelt uheldig vendings skyld.'

Folkeskolen nummer 5

februar 1949

For 25 år siden

Folkeskolens placering i samfundet

I et oplæg til en konference udtalte formanden for Danmarks Lærerforening, Jørgen Jensen, blandt andet:

'Det dynamiske samfund i dag stiller store krav til uddannelserne, som på grund af faktorer som rodløshed, normernes hastige skiften, ændringer i familiemønstret og videnseksplosionen gør det vanskeligere end nogensinde at undervise og uddanne. Mange nye opgaver lægges over på skolen - opgaver som skal løses med 'venstre hånd' samtidig med, at 'højre hånd' skal bibringe de nødvendige kundskaber og færdigheder. Dertil kommer, at det stadig mere komplicerede samfund kræver uddannelse ikke blot til produktionslivet, men i høj grad til den voksende fritid.

Kriser har ramt verden i begyndelsen af 70'erne - hastigt svingende råstofreserver, forureningsspøgelset og befolkningstilvæksten som i løbet af 20 år vil medføre en fordobling af verdens befolkning. Det fører nødvendigvis til en nyvurdering af uddannelserne og de hertil knyttede ressourcer.'

Folkeskolen nummer 8

februar 1974