Projekt skal hjælpe DLF over krise

Foreningen skal rustes til fremtiden og hjælpes ud af de fastlåste positioner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De danske læreres forening. Det er visionen for kredsformand Jette Jensen, Århus Lærerforening. At udviklingsprojektet ender med, at alle lærere føler, at DLF er deres forening.

'Jeg håber, at medlemmerne i højere grad vil synes, det er deres forening. At de vil tale om hele organisationen. Og så håber jeg, at udviklingsprojektet vil gøre os rustet til fremtiden, hjælpe os over vores nuværende krise, hvor vi er låst fast i nogle bestemte positioner', siger Jette Jensen, der også er med i udviklingsprojektets følgegruppe.

Men hvis lærerne skal deltage mere aktivt, så skal det være, når det er vedkommende for dem, mener hun. Når det handler om skolens udvikling.

'Vi skal tage diskussionerne med lærerne, når det er vedkommende for dem. Vi skal være visionære, og så skal vi huske hverdagen, huske at have baglandet med'.

Jette Jensen tror, at udviklingsprojektet senere kommer til at handle om struktur.

'Det er nok nødvendigt, men det er ikke vigtigt for mig. Det er medlemmerne i de små kredse, der må vurdere, om kredsene er store nok. Hvis de kan løfte opgaven, er det i orden. Jeg kan godt synes, det må være svært at skulle være både politikskabende og sagsbehandler, men det skal jeg ikke mene noget om, for jeg har en helt anden virkelighed'.

Hun synes, hun har fået noget ud af det tidligere udviklingsprojekt, der var i DLF. Dér blev iværksat et samarbejde mellem Århus Lærerforening og Roskilde Lærerforening.

'Vi oplevede nogle skel mellem Sjælland og Jylland, men vores samarbejde har givet noget. Vi fik en større forståelse for hinanden, så der er færre grøfter nu', siger Jette Jensen.

Projekt drukner i tiltag

Næstformand i Aalborg Lærerforening, Tove Petersen, husker nogle gode diskussioner fra det tidligere udviklingsprojekt, men hun synes ikke, det har ændret noget.

'Og jeg frygter, at det er ved at ske igen. Da vi vedtog udviklingsprojektet på kongressen, troede jeg på det, men nu synes jeg, det drukner i tiltag. Det er svært at bevare overblikket. Det er vigtigt at lytte til medlemmerne, men lige nu er der postkort og spørgeskemaer og møder, der er mere forvirring end overblik. Jeg er ret skeptisk nu. Projektet skulle jo helst føre til, at vi kan træffe nogle hurtigere beslutninger, og at sagsbehandlingen bliver bedre, end den er i dag', siger Tove Petersen.

Hun er især utilfreds med den tunge sagsgang i foreningen. Det er et tungt apparat, og der går for lang tid, fra en sag tages op i kredsen, til den har været i hovedstyrelsen, er blevet henvist til udvalgsarbejde og så igen skal i hovedstyrelsen for endelig at komme tilbage i kredsen.

'Vi skal passe på gabet mellem lærerne på skolen og hovedstyrelsen. Foreningen er til for medlemmernes skyld, og de skal helst have tillid til foreningen, men den tillid mangler måske nu', siger Tove Petersen.

Hun mener ikke, at alle medlemmer skal være aktive.

hela