Debat

Pisa laves af OECD

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

OECD er en økonomisk samarbejdsorganisation, som har til formål at liberalisere handel mellem landene. Handel med alt handel med varer, handel med tjenesteydelser, handel med undervisning og uddannelser.

OECD bruger Pisa som murbrækker for at sætte tal på alt i uddannelsessystemet. Indførelse af denne ensrettede måle- og vejekultur er en forudsætning for, at man kan sammenligne, så forbrugerne senere kan vælge det bedste produkt på det fri marked, som det hedder i økonomisk teori.

Ud over det pædagogisk set betændte i opgaven så mister man ved denne målemani så mange pointer, nuancer og detaljer, at Pisa også bliver dårligt håndværk.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Socialforsker og statistiker Erik Jørgen Hansen afslørede for et par måneder siden i Politiken en række fejl og mangler i den forrige Pisa-undersøgelse. Blandt andet er påstanden om, at finnerne er bedre til at bryde den sociale arv, en overfladisk funderet konklusion skabt og brugt til avisoverskrifter, men overhovedet ikke begrundet ud fra solide statistiske data. Små statistiske forskelle mellem flere lande i læsning og matematik blæses op og bruges i Pisa som begrundelse for en tvivlsom rangordning af lande.

Helt planmæssigt går regeringen i panik og bruger resultaterne som begrundelse for flere test uden at analysere de reelle problemer.

I England har der været masser af test i årevis og England er nu røget helt ud af Pisa. I Finland har de ikke mange test, og alligevel er de gode i konkurrencen. Det skyldes måske, at der i Finland ikke er mere end 20 elever i klasserne, at det er læreren, der bestemmer, og eleverne hører efter, og at der derfor er ro i timerne.

Sådan kan man åbenbart vinde et verdensmesterskab. Og hvis vi alle sammen gjorde sådan, så blev vi alle sammen verdensmestre og meget lykkelige ligesom i Finland.

Og så kunne Pisa-folkene i OECD i øvrigt også få fri til at lave noget fornuftigt.